سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی است که لباسش از کردارش بهتر باشد ؛ لباسش لباسِ پیامبران باشد و کردارش کردارِ جبّاران . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با انتقاد از برداشتن حریم صنفی در برخی آرایشگاه‌ها گفت: این وضعیت باعث شده برخی برای درآمدزایی به تخلفاتی نظیر فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و ارائه خدمات آرایشگاهی متناقض با فرهنگ ایرانی اسلامی رو بیاورند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مصطفی گواهی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر 2100 واحد آرایشگاهی مردانه با جواز در تهران فعال هستند، گفت: 2400 واحد بدون پروانه کسب نیز در تهران در بخش آرایشگاه‌های مردانه مشغول به فعالیت هستند که البته این رقم در 5 سال گذشته به 5 هزار واحد می‌رسید.

وی افزود: در سال جاری یکی از برنامه‌های اصلی و در دستور کار اتحادیه آرایشگران کاهش تعداد واحدهای آرایشگاهی بدون مجوز است، چرا که بیشتر تخلفات صورت گرفته در بخش آرایشگاه‌های مردانه از سوی واحدهای بدون جواز صورت گرفته است.

گواهی در این ارتباط از پلمپ آرایشگاه‌های مردانه‌ای که در واحدهای مسکونی مستقر بودند و زنان را اصلاح می‌کردند، خبر داد و اظهار کرد: با انجام سولاریوم و خالکوبی در آرایشگاه‌های مردانه به شدت مخالفیم، چرا که انجام تمامی این امور نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و نیز آموزش ویژه دارد.

وی ادامه داد: به شرطی آرایشگاه‌های مردانه می‌توانند در زمینه‌های یاد شده فعالیت کنند که علاوه بر داشتن مجوز، حتما به وسایل و مکان مناسب چنین اقداماتی مجهز شده باشند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین با تأکید بر اینکه حرفه آرایشگری در سال 93 به عنوان هنر دهم در کشور شناخته شد، گفت: ‌به همین منظور قصد داریم با راه‌اندازی یک دانشگاه برای رشته‌های آرایشگاهی مردانه و زنانه، سطح علمی افراد شاغل در آرایشگاه‌های مردانه را ارتقا دهیم.

با انجام سولاریوم و خالکوبی در آرایشگاه‌های مردانه به شدت مخالفیم، چرا که انجام تمامی این امور نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و نیز آموزش ویژه دارد
 
 

وی ادامه داد: در سال جاری به دنبال شناسنامه‌دار کردن همه واحدهای آرایشگاهی با جواز و بدون جواز نیز هستیم، چرا که قرار است با تأسیس باشگاهی فرهنگی اقدام به بالا بردن سطح علمی و تجربی تمامی افراد شاغل در آرایشگاه‌ها کنیم.

گواهی با بیان اینکه در سال جاری قرار است امور مربوط به آرایشگاه‌های مردانه در تهران الکترونیکی شوند، گفت: ‌با الکترونیکی کردن اعطای جواز کسب، میزان رفت و آمدهای افراد شاغل در این صنف به اتحادیه را به حداقل می‌رسانیم.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران با اعلام اینکه نخستین ژورنال موی مردانه متناسب با فرهنگ ایرانی در سال گذشته از سوی اتحادیه ارائه شد، گفت: ‌امسال نیز بنا داریم دومین ژورنال موی مردانه را به صورت کشوری و در سال بعد به صورت جهانی ارائه دهیم.

وی همچنین به ارائه آخرین نرخ‌های اصلاح مو در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: نرخ اصلاح مو در آرایشگاههای ممتاز بدون شست‌وشو 30 هزار تومان است که این تعرفه در آرایشگاه‌های درجه اول 15 هزار تومان، درجه دو 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است.

گواهی با تاکید بر اینکه نرخ مابقی خدمات نظیر سشوار کشیدن مو و شستسو بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود، گفت: از آنجا که تجربه در کار آرایشگاهی حرف اول را می‌زند، با ارائه دیپلم فنی و حرفه‌ای به کسی مجوز کسب نمی‌دهیم و حتما فرد متقاضی باید در امتحان اتحادیه شرکت کند.

مصطفی گواهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در سال جاری به دنبال دانشگاهی کردن صنف آرایشگران و بالا بردن سطح سواد و مهارت آنها به این شکل هستیم . همچنین تمام آرایشگران مردانه تهران و پرسنل آنها شامل واحد‎های با و بدون مجوز  برای ادامه فعالیت شناسنامه می‌گیرند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با بیان اینکه بیش از نیمی از آرایشگاه‌های مردانه تهران دارای پروانه کسب ازاتحادیه نیستند، اظهارداشت:  بر این اساس در سال جاری کلیه فعالان این بخش شناسایی و ساماندهی می‌شود.

گواهی تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سال جاری به صورت جدی در دستور کار اتحادیه آرایشگران مردانه قررا دارد برخورد با واحد‌هایی است که اقدام به پیرایش مو با مدل های نامتعارف کرده و عامل ایجاد فرهنگ‌های نامناسب هستند.

این مقام مسئول در  ارتباط با  تعریف مدل موی نامتعارف گفت: مدل‌هایی که در شان و شخصیت جامعه اسلامی ما نیست، نظیر مدل شیطان پرستی و برداشتن زیر ابرو که در وهله اول به این واحد ها تذکرداده شده  و تعهد گرفته می شود تا در صورت تکرار تخلف برای رفع پلمپ اقدام شود.

گواهی یادآورشد: اینگونه تخلف‌ها مربوط به واحد‌های بدون مجوز است زیرا واحد‌های دارای پروانه کسب آموزش‌های لازم را دریافت می کنند.

تعداد آرایشگاه‌های بدون مجوز بیشتر از مجوز دار
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با بیان اینکه حدود 2100 آرایشگاه با مجوز در تهران وجود دارد ،گفت:  از 5 هزار واحد بدون مجوز در تهران، 2400 واحد صنفی کاهش یافته اما کماکان تعداد واحد‌های بدون مجوز از واحد‌های مجوز دار بیشتر است.

گواهی ادامه داد: به دلیل اینکه بخش زیادی از آرایشگاه‌های مردانه بدون مجوز، مستاجرهستند شناسایی این واحد‌های به راحتی قابل انجام نیست و این واحد‌ها سالانه جابه جا یا تعطیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: ایجاد برند در آرایشگاه‌های مردانه در سال‌های آینده دنبال می شود تا خدمات آنها به شکل مناسب‌تری به مصرف کنندگان ارائه شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:  در شهر تهران 90 سالن آرایشگاه مردانه ممتاز وجود دارد که این واحد‌ها در سال جدید با شرایط متفاوتی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

وی گفت: این واحدها دارای بیش از 40 متر فضای  مجهز به سرویس بهداشتی، بیش از چهار صندلی، پیرایشگران مجرب و دستگاه‌های اتوکلاو و یووی هستند و خدماتی نظیر اینترنت رایگان و حلوله و پیشبند یکبار مصرف ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تمام آرایشگاه‌های مردانه در سال جاری مکلف به درج نرخ نامه هستند، گفت: نرخ مصوب ‌آرایشگاه‌های مردانه درجه یک 15 هزار‌تومان درجه دو 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان و سالن های ممتاز 30 هزار تومان است.

گواهی در پایان یاد آور شد:در اواخر سال 94 دومین جشنوارمدل موی مردانه و پسرانه در تهران با همکاری 30 استان کشور، وزارت بهداشت، اماکن و اتاق اصناف تهران برگزار می‌شود.

گفتنی است که صبح امروز نشست خبری این اتحادیه با خبرنگاران برای اعلام برنامه‌های سال جاری در محل این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا ، مصطفی گواهی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری  گفت: در 4 یا 5 سال اخیر حدود 5 هزار واحد بدون پروانه کسب داشتیم که اکنون این تعداد به 2 هزار و 400 واحد رسیده است و در کنار آن 2 هزار و 100 واحد با جواز کسب به صورت قانونی مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به این که برخی فکر می‌کند که برای دریافت جواز کسب باید وارد بروکراسی‌های اداری شوند، تصریح کرد: این در حالی است که ما تنها تایید مهارت آرایشگران و رعایت نکات بهداشتی را مد نظر داریم که در نهایت نفع آن به سلامت مردم برمی‌گردد، چرا که اکنون در برخی واحدهای مسکونی بدون مجوز که آرایشگاه‌های مردانه یا زنانه فعالیت می‌کنند، متاسفانه اخباری به گوش می‌رسد که کارهایی مانند سولاریوم و خالکوبی بدون مجوز و بدون آنکه تحت نظر پزشک باشد، برای افراد انجام می‌شود و یا در برخی موارد در آرایشگاه‌های مردانه زیرزمینی برخی اقدام به اصلاح موی بانوان می‌کنند که در صورت مشاهده و یا اطلاع با همکاری نیروی انتظامی این واحدها پلمپ شده و یا می‌شوند.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از شناسنامه‌دار کردن صنف آرایشگران خبر داد و گفت: بنا داریم تا تمام فعالان این حوزه حتی شاگردهای این صنف نیز دارای شناسنامه آرایشگری شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظارت شما بر عملکرد واحدهای آرایشگری چگونه خواهد بود و آیا منتظر شکایت مردم هستید تا با موارد برخورد کنید، گفت: بسته به نوع تخلف برخوردها متفاوت است و از اخطار کتبی گرفته تا باطل کردن پروانه کسب یا پلمب واحد برای متخلفان در نظر می‌گیریم.
گواهی به این نتیجه اشاره کرد که 60 بازرس افتخاری در تهران بزرگ با اتحادیه آرایشگران مردانه برای بازرسی در 7 منطقه تقسیم‌بندی شده اند که برای بازرسی بیشتر این عدد را به 110 مورد خواهیم رساند.
وی عدم طراحی مدل موی ایرانی را یکی از نقاط ضعف طی 36 سال اخیر برشمرد و گفت: زمستان سال گذشته نخستین ژورنال مدل موی مردانه ایرانی را با 36 مدل مو طراحی و منتشر کردیم و امسال نیز بنا داریم، تا در سطح کشور با تایید وزارت ارشاد دومین ژرونال را منتشر کنیم.
گواهی در بخش دیگر از سخنان خود از تفکیک فهرست قیمت آرایشگاه‌های ممتاز از آرایشگاه‌های درجه 3-1 خبر دارد، امسال برای نخستین بار آرایشگاه‌های ممتاز مردانه که امکانات رفاهی بیشرتی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند از نظر قیمت مجزا شده اند و این آرایشگاه‌ها باید سالن‌های بالای 40 متر مربع داشته و دستگاه‌های اتوکلاو استفاده کرده و سرویس بهداشتی و پذیرایی جزو خدمات آنها باشد که برای اصلاح مو 30 هزار تومان بدون شستشو می‌تواند دریافت کنند در حالی که نرخ آرایشگاه مردانه درجه یک برای اصلاح موی سر بدون شستشو 15 هزار تومان آرایشگاه درجه 2 ، 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان برای سال 94 تعیین شده است.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از وزارت صنعت معدن و تجارت برای برداشتن حدود صنفی انتقاد کرد و گفت: پیش از این براساس قانون حدود صنفی با یک فاصله معین به هر واحد صنفی مجوز داده می‌شد، یعنی 2 واحد آرایشگاه مردانه کنار هم امکان فعالیت نداشتند، اما امروز این قانون برداشته شده و هر کسی می‌تواند هر جایی که دلش می‌خواهند کسبی را راه بیندازد که این منجر به حقوق افراد با تجربه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه صبح امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر2100 واحد از آرایشگاه‌ها دارای جواز کسب هستند و حدوداً 2400 واحد بدون پروانه کسب در تهران بزرگ مشغول به کارند.

وی افزود: البته برای افرادی که هنوز پروانه‌ کسب دریافت نکرده‌اند برنامه‌هایی در دست داریم البته در طول  5-4 سال گذشته 5000 واحد بدون جواز کسب داشتیم که هم اکنون به 2400 واحد بدون جواز رسیده‌اند.

وی گفت: از آرایشگران دعوت می‌شود با ورود به اتحادیه برای دریافت جواز کسب اقدام کنند، جواز گرفتن کار سختی نیست که گرفتار مکان‌های

مختلف ‌شوند در حال حاضر راحت و با تسهیلات می توان جواز کسب گرفت.

وی با بیان اینکه اولین هدف این است که این صنف باید دانشگاهی شوند گفت: برای بالا بردن سطح علمی و تخصصی آرایشگران این افراد نیازمند تحصیلات آکادمیک هستند.

آرایشگران شناسنامه دار می شوند

گواهی ادامه داد: دومین هدف این است که همه آرایشگران باید شناسنامه دار شوند و باشگاهی نیز برای این امر تشکیل شود در این میان مجوز از اتاق اصناف گرفته شده و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در قالب این شناسنامه ارائه خواهیم داد.

گواهی با اشاره به تاسیس باشگاه رفاهی هنر دهم گفت: راه‌اندازی تعاونی سومین هدف ماست که از این پس همه خانواده‌های آرایشگران از این تعاونی بهره‌مند خواهند شد و از لوازم خانگی و لوازم صنف استفاده کنند.

الکترونیکی کردن خدمات

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تصریح کرد: الکترونیکی کردن خدمات هدف بعدی است که از آمد و رفت افراد به اتحادیه کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش بازرسی‌ها برای شناسایی افراد بدون جواز کسب گفت: بازرسی از صنوف به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود البته در سالیان گذشته تهران بزرگ 4 بازرس افتخاری داشت که هم اکنون به 60 بازرس رسیده است و سعی داریم این افراد را به 110 نفر برسانیم.

در زمینه مد لباس و مدل مو عقب افتاده ایم

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وجود اینکه 36 سال از انقلاب گذشته هنوز در زمینه مد مو و مد لباس کاری نتوانسته‌ایم انجام دهیم و اوضاع به گونه‌ای شده که کشورهای دیگر این مد لباس و مو را به کشور ما ارائه می‌دهند و کلیه ژورنال‌ها از دوبی و ترکیه... می‌آیند.

گواهی با بیان اینکه آرایشگران با مدل‌های موی نامتعارف سرویس ارائه می‌دهند گفت: این نوع فعالیت‌ها با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارد ما خودمان صاحب سبک هستیم ایرانی هنرمند است و نباید مقلد باشد.

وی افزود: ما در سال 93 برای اولین بار جشنواره مدل موی ایرانی را برگزار کردیم و از اولین ژورنال مدل مو رونمایی شد که در آن 36 مدل مو معرفی شده است.

وی با اعلام این خبر که تا پایان سال (زمستان) دومین جشنواره برگزار و ژورنال دیگری را ارائه خواهد شد افزود: این جشنواره به صورت کشوری است اما از سال بعد آن را جهانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اتحادیه با مدل‌های نامتعارفی که درشان و شخصیت ایرانی نیست برخورد می‌کند که در وهله اول به آن‌ها اخطار می‌دهیم و در وهله دوم واحد صنفی را پلمپ خواهیم کرد.

وی افزود: ارائه مجوز برای فعالیت آرایشگران سالن‌های ممتاز از دیگر برنامه‌های مهم این اتحادیه است و هم اکنون نرخ اصلاح موی این آرایشگاه‌ها بدون شست‌وشو 30 هزار تومان تعیین شده است .

وی افزود: همچنین این تعرفه در آرایشگاه‌های درجه اول 15 هزار تومان، درجه دو  12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است و کلیه‌ خدمات دیگر نظیر شستشو با توافقات طرفین خواهد بود.

وی با بیان اینکه به کلیه آرایشگاه‌ها با کیفیت درجه می‌دهیم گفت: ملاک اصلی در دادن درجه تجهیز مکان آرایشگاه است نه مهارت افراد.

گواهی تصریح کرد: کلیه کارهای ما زیر نظر وزارت ارشاد، اماکن و اصناف تهران صورت می‌گیرد.

برداشتن ابرو زدن هرگونه خالکوبی و تاتو و سلاریوم ممنوع است

وی تصریح کرد: برداشتن ابرو زدن هرگونه خالکوبی و تاتو و سلاریوم در آرایشگاه‌ها ممنوع است که آرایشگران بدون جواز اکثرا دست به این تخلفات می‌زنند، زیرا زدن تاتو و خالکوبی از وزارت بهداشت مجوز می‌خواهد و سلاریوم دستگاهی خطرناک است که باید زیر نظر پزشک باشد (آرایشگر که پزشک نیست) همچنین نباید در واحدهای مسکونی ‌آرایشگاههای زنانه و مردانه بدون مجوز راه اندازی شود.

وی در خصوص تحصیلات آرایشگران نیز گفت: 60درصد دیپلم و تنها 10 درصد لیسانسه هستند. دیپلم فنی و حرفه‌ای را در صنف خودمان قبول ندارم شاید جزو جواز باشد اما 100 ساعت دوره برای هیات مدیره قابل قبول نیست و باید در کمیسیون فنی امتحان فنی دهند.

وی در خاتمه گفت: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت قانون حدود را برداشت که با این امر فاصله اصناف را کم کرد و در کنار هم مغازه‌ها از یک صنف قرار گرفتند که  این موضوع باعث می‌شود امنیت شغلی از بین برود که باعث فساد اخلاقی خواهد شد فروش مواد مخدر و مشروبات الکی به فروش می‌رسد؛ زن اصلاح می‌کنند.

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه ضمن اعلام شرط انجام سولاریوم در آرایشگاه‌ها،‌از پلمب آرایشگاه‌های مردانه‌ای که در واحد‌های مسکونی مستقر بودند و زنان را اصلاح می‌کردند،‌ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مصطفی گواهی امروز - چهارشنبه - در نشستی خبری گفت: آرایشگرانی که در واحد‌های مسکونی فعالیت می‌کنند کاملا غیرقانونی و بدون مجوز هستند ولی فعالیت آنها در اماکن اداری - تجاری مشکلی ندارد.

وی افزود: یکی از معضلات مهم این است که حدود صنفی برای تاسیس واحدهای صنفی در محله‌های مختلف برداشته شده و در هرمحله ای به تعداد مختلف می‌توان آرایشگاه تاسیس کرد.

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه ادامه داد: با توجه به این موضوع کسانی که به صورت ناشیانه وارد این صنف شده‌اند وغیرقانونی کار می‌کنند، برای درآمدزایی از مدل‌های موی غربی یا تخلفاتی مثل فروش مواد مخدر و مشروبات الکی برای درآمدزایی استفاده می‌کنند که مواردی را شاهد بودیم و بلافاصله با آن ها برخورد کردیم.

گواهی با بیان اینکه حدود 2000 واحد مجوز‌دار و 2400 واحد بدون مجوز در این صنف داریم، گفت: راه اندازی باشگاه از مهم ترین اقداماتی است که در سال جاری انجام خواهیم داد و در قبال آن کارت شناسایی به اعضا می‌دهیم.

تمام آرایشگران باید شناسنامه‌دار شوند

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه با بیان این‌که این صنف باید دانشگاهی شود و برای بالا‌بردن تخصص آن باید آموزش‌های لازم داده شود، گفت: تمام آرایشگران باید شناسنامه‌دار شوند و شناسنامه‌دار کردن از مهم‌ترین کارهای اتحادیه ‌در سال جاری است.

وی راه‌اندازی تعاونی مصرف را از دیگر اقدامات مهم صنف در سال جاری بر شمرد که از این تعاونی، تمامی خانواده‌های آرایشگران می توانند استفاده کنند.

گواهی با اشاره به تاسیس باشگاه رفاهی هنر دهم گفت: در سال گذشته آرایشگران مردانه و زنانه تحت عنوان هنر دهم اعلام شدند که در قالب آن همه آرایشگران بعد از شناسنامه‌دار شدن می توانند وارد این باشگاه رفاهی ‌شوند.

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین با بیان اینکه حدود 60 بازرس افتخاری در تهران داریم، از مدل‌های موی اروپایی و نامتعارف که با فرهنگ ایرانی سنخیت ندارد انتقاد و تصریح کرد: در سال جاری در رابطه با مدل موی مردانه دقت بیشتری خواهیم کرد؛ چون خودمان دارای سبک و هنر هستیم و نباید از غربی ها پیروی کنیم.

وی تاکید کرد: به آرایشگرانی که مدل‌های موی نامتعارف که در شأن و شخصیت ایرانیان نیست ارائه می دهند، در مرحله‌ اول اخطار می‌دهیم و در مرحله دوم واحد صنفی مربوطه را پملب خواهیم کرد.

گواهی در عین حال بیان کرد: در اسفند‌ماه سال گذشته اولین جشنواره مدل موی ایرانی را اجرا کردیم و در زمستان امسال نیز دومین جشنواره و ژورنال را در این بخش به صورت کشوری برگزار می‌کنیم.

شرط انجام سولاریوم در آرایشگاه‌ها

وی ارائه مجوز برای فعالیت آرایشگران سالن‌های ممتاز را از دیگر برنامه های مهم عنوان کرد و گفت: نرخ اصلاح موی این آرایشگاه‌ها بدون شست‌وشو 30 هزار تومان است که این تعرفه در آرایشگاه‌های درجه اول 15 هزار تومان، درجه دو مبلغ 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است و کلیه‌ خدمات دیگر با توافقات طرفین خواهد بود.

گواهی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: برای خالکوبی و تاتو باید از وزارت بهداشت مجوز گرفته شود و سولاریوم نیز باید زیر نظر پزشک انجام شود. به شرطی آرایشگاه‌ها می‌توانند این سرویس را ارائه دهند که اتاق مخصوص در آرایشگاه داشته باشند و مجوز مربوطه را نیز از وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی همچنین با بیان این‌که دیپلم فنی - حرفه‌ای آرایشگری را به هیچ وجه قبول ندارم، گفت: داشتن این دیپلم برای هیات مدیره قابل قبول نیست و کسانی که با این دیپلم وارد می‌شوند باید امتحان فنی دهند که اکثرا نیز رد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مصطفی گواهی رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران امروز، در نشست خبری با اشاره به اینکه در تهران 2 هزار و 100 واحد صنفی دارای جواز کسب هستند، گفت: نزدیک به 2 هزار و 400 واحد بدون پروانه کسب نیز مشغول به کار می‌باشند.

وی افزود: در پنج سال گذشته نزدیک به 5 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در تهران مشغول به فعالیت بودند که این رقم اکنون به 2 هزار و 400 واحد رسیده است.
گواهی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای بدون پروانه کسب تصور می‌کنند که دریافت جواز کار دشواری است در حالی که این طور نیست ما می‌توانیم حتی با واحدهایی که مغازه خود را تنها برای یک سال اجاره کرده جواز یک ساله بدهیم.
وی با شاره به برنامه‌های این اتحادیه در سال جدید گفت: یکی از اولویت‌های ما این است که این صنف دانشگاهی شود و همچنین تمام آرایشگران اعم از جوازدارها و کسانی که بدون جواز مشغول به فعالیت هستند باید شناسنامه‌دار شوند.
گواهی راه‌اندازی تعاونی مسکن برای خانواده آرایشگران و همچنین تأسیس باشگاه رفاهی هنر دهم و نیز الکترونیکی کردن ارائه کلیه خدمات به اعضا را از دیگر برنامه‌های این اتحادیه برشمرد.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران با تأکید بر نظارت این اتحادیه و بازرسی از واحدهای صنفی گفت: بیش از 60 بازرس افتخاری در هفت منطقه تهران از واحدهای صنفی در کنار بازرسان اتحادیه به بازرسی می‌پردازند تا با واحدهای متخلف برخورد شود.
گواهی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته در بخش مد مو و لباس نتوانستیم کاری انجام دهیم، گفت: متأسفانه کشورهای دیگر مد و لباس خود را به ما ارائه داده‌اند و این امر موحجب شد تا مدل‌های نامتعارف و مدل‌هایی که با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارند در کشور رواج پیدا کنند.
گواهی افزود: ما خود صاحب سبک هستیم و در این راستا برای حمایت از هنر ایرانی در اسفند 93، جشنواره مدل موی ایرانی برگزار شد و ما اولین ژورنال مدل مو را ارائه کردیم و 36 مدل مو در این ژورنال ارائه شد.
وی ادامه داد: در زمستان 94 نیز دومین جشنواره مدل مو برگزار خواهد شد و دومین ژورنال به صورت کشوری ارائه می‌شود و امیدواریم در سال 95 نیز این ژورنال را در سطح جهانی ارائه کنیم.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه با تأکید بر برخورد با واحدهای صنفی که مدل موی نامتعارف را رواج می‌دهند گفت: در مرحله اول با آن واحد صنفی اخطار داده و تعهد می‌گیریم و در مرحله بعدی واحدی صنفی را پلمپ کرده و به اماکن معرفی خواهیم کرد.
گواهی گفت: اقدام جدیدی که در شرف انجام است و توانستیم رای کمیسیون وزارت بازرگانی را با همکاری اتاق اصناف ایران دریافت کنیم این است که در سالن‌های ممتاز نرخ جداگانه‌ای دریافت ‌شود.
وی با اشاره به نرخ اصلاح موی سر در آرایشگاه‌های مردانه در تهران گفت: در سالن‌های ممتاز برای اصلاح مو بدون شتشو 30 هزار تومان، در آرایشگاه‌های درجه یک 15 هزار تومان، در آرایشگاه‌های درجه دو 12 هزار تومان و در آرایشگاه‌های درجه سه این نرخ 10 هزار تومان می‌باشد.
به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه سایر خدمات مانند سشوار و ... و شستشو با توافق طرفین انجام می‌شود.
گواهی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینک انجام سولاریوم، برداشتن زیر ابرو، خالکوبی و تاتو در آرایشگاه‌ها مجاز نیست گفت: با واحدهای متخلف برخورد جدی می‌شود چرا که انجام اعمالی مانند خالکوبی و یا سولاریوم باید با مجوز از وزارت بهداشت انجام شود و زیر نظر پزشک باشد.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران افزود: به آرایشگاه‌هایی که در واحدهای مسکونی مشغول به کار هستند جواز کسب داده نمی‌شود و حتما باید ساختمان اداری یا تجاری باشد.
وی ادامه داد: اکثرا سولاریوم و تاتو و خالکوبی در واحدهای صنفی انجام می‌شود که در اتحادیه آموزش ندیده‌اند و اکثر این واحدها بدون جواز کسب می‌باشند.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران با تأکید بر اهمیت تجربه در این بخش گفت:‌ ما دیپلم فنی و حرفه‌ای را در صنف خودمان قبول نداریم و اعضای این اتحادیه برای دریافت جواز پس از اخذ دیپلم فنی و حرفه‌ای باید در کمیسیون فنی اتحادیه نیز امتحان بدهند تا بتوانند جواز را دریافت نمایند.
وی ادامه داد: در کار ما تجربه بسیار حائز اهمیت است و هر کس برای مهارت در این بخش باید حداقل دو سال در یک آرایشگاه کار کند.
گواهی همچنین با انتقاد از برداشتن حدود در اصناف گفت: ما اعتراض خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم چرا که برداشتن حدود در صنف ما موجب فساد اخلاقی و اجتماعی می‌شود چرا که به عنوان مثال یک جوان بی‌تجربه پس از بازگشایی یک آرایشگاه برای افزایش درآمد دست به کارهای نامتعارف خواهد زد و همین امر موجب نابسامانی در این صنف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصطفی گواهی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری که در محل آرایشگران مردانه برگزار شده که کارهای انجام شده در این اتحادیه و تغییراتی که قرار است، در صنف آرایشگران ایجاد شود، گفت: تا 4 یا 5 سال اخیر حدود 5 هزار واحد بدون پروانه کسب داشتیم که اکنون این تعداد به 2 هزار و 400 واحد رسیده است و در کنار آن 2 هزار و 100 واحد با جواز کسب به صورت قانونی مشغول  فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که برخی فکر می‌کند که برای دریافت جواز کسب باید وارد بروکراسی‌های اداری شوند، تصریح کرد: این در حالی است که ما تنها تایید مهارت آرایشگران و رعایت نکات بهداشتی را مد نظر داریم که در نهایت نفع آن به سلامت مردم برمی‌گردد، چرا که اکنون در برخی واحدهای مسکونی بدون مجوز که آرایشگاه‌های مردانه یا زنانه فعالیت می‌کنند، متاسفانه اخباری به گوش می‌رسد که کارهایی مانند سولاریوم و خالکوبی بدون مجوز و بدون آنکه تحت نظر پزشک باشد، برای افراد انجام می‌شود و یا در برخی موارد در آرایشگاه‌های مردانه زیرزمینی برخی اقدام به اصلاح موی بانوان می‌کنند که در صورت مشاهده و یا اطلاع با همکاری نیروی انتظامی این واحدها پلمپ شده و یا می‌شوند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از شناسنامه‌دار کردن صنف آرایشگران خبر داد و گفت: بنا داریم تا تمام فعالان این حوزه حتی شاگردهای این صنف نیز دارای شناسنامه آرایشگری شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که نظارت شما بر عملکرد واحدهای آرایشگری چگونه خواهد بود و آیا منتظر شکایت مردم هستید تا با موارد برخورد کنید، گفت: بسته به نوع تخلف برخوردها متفاوت است و از اخطار کتبی گرفته تا باطل کردن پروانه کسب یا پلمب واحد برای متخلفان در نظر می‌گیریم.

گواهی به این نتیجه اشاره کرد که 60 بازرس افتخاری در تهران بزرگ با اتحادیه آرایشگران مردانه برای بازرسی در 7 منطقه تقسیم‌بندی شده اند که برای بازرسی بیشتر این عدد را به 110 مورد خواهیم رساند.

وی عدم طراحی مدل موی ایرانی را یکی از نقاط ضعف طی 36 سال اخیر برشمرد و گفت: زمستان سال گذشته نخستین ژورنال مدل موی مردانه ایرانی را با 36 مدل مو طراحی و منتشر کردیم و امسال نیز بنا داریم، تا در سطح کشور با تایید وزارت ارشاد دومین ژرونال را منتشر کنیم.

گواهی در بخش دیگر از سخنان خود از تفکیک فهرست قیمت آرایشگاه‌های ممتاز از آرایشگاه‌های درجه 3-1 خبر دارد، امسال برای نخستین بار آرایشگاه‌های ممتاز مردانه که امکانات رفاهی بیشرتی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند از نظر قیمت مجزا شده اند و این آرایشگاه‌ها باید سالن‌های بالای 40 متر مربع داشته و دستگاه‌های اتوکلاو استفاده کرده و سرویس بهداشتی و پذیرایی جزو خدمات آنها باشد که برای اصلاح مو 30 هزار تومان بدون شستشو می‌تواند دریافت کنند در حالی که نرخ آرایشگاه مردانه درجه یک برای اصلاح موی سر بدون شستشو 15 هزار تومان آرایشگاه درجه 2 ، 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان برای سال 94 تعیین شده است.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از وزارت صنعت معدن و تجارت برای برداشتن حدود صنفی انتقاد کرد و گفت: پیش از این براساس قانون حدود صنفی با یک فاصله معین به هر واحد صنفی مجوز داده می‌شد، یعنی 2 واحد آرایشگاه مردانه کنار هم امکان فعالیت نداشتند، اما امروز این قانون برداشته شده و هر کسی می‌تواند هر جایی که دلش می‌خواهند کسبی را راه بیندازد که این منجر به حقوق افراد با تجربه خواهد بود..

 


94/2/23::: 10:14 ع
نظرسنجی