سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از نوف بکالى روایت است که شبى امیر المؤمنین ( ع ) را دیدم از بستر خود برون آمده نگاهى به ستارگان انداخت و فرمود : نوف خفته‏اى یا دیده‏ات باز است ؟ گفتم دیده‏ام باز است . فرمود : ] نوف خوشا آنان که دل از این جهان گسستند و بدان جهان بستند . آنان مردمى‏اند که زمین را گستردنى خود گرفته‏اند و خاک آن را بستر . و آب آن را طیب . قرآن را به جانشان بسته دارند و دعا را ورد زبان . چون مسیح دنیا را از خود دور ساخته‏اند و نگاهى بدان نینداخته . نوف داود ( ع ) در چنین ساعت از شب برون شد و گفت این ساعتى است که بنده‏اى در آن دعا نکند جز که از او پذیرفته شود ، مگر آن که باج ستاند ، یا گزارش کار مردمان را به حاکم رساند ، یا خدمتگزار داروغه باشد ، یا عرطبه طنبور نوازد ، یا دارنده کوبه باشد و آن طبل است . [ و گفته‏اند عرطبه ، طبل است و کوبه ، طنبور . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

بازدیدکنندگان

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :0
کل بازدید :101041
تعداد کل مطالب : 100
سه شنبه 103/2/18
12:25 عصر

در نشست رؤسای اتحادیه های صنف آرایشگران مردانه مراکز استانها مطرح شد؛

آرایشگران نقشه راه تدوین کنند/ بانک اطلاعاتی آرایشگران جمع آوری می شود

نشست رؤسای اتحادیه های صنف آرایشگران مردانه مراکز استانها به میزبانی اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران در هتل فردوسی تهران برگزار شد.


در این نشست که با حضور علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران و رؤسای اتحادیه صنف آرایشگران مردانه مراکز استانها با موضوع دومین جشنواره هنر دهم برگزار شد، مهدی جمشیدی مشاور اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران گفت: سه تهاجم فرهنگی در حوزه مدل مو، لباس و علایم، کشور را تهدید می کند.

وی افزود: در بخش علایم جای نگرانی نیست در بخش لباس نیز براساس قانونی که در مجلس تصویب و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد از سال 86 این موضوع در دستور کار دولتمردان قرار گرفت و در این باره هرساله جشنواره برگزار می شود.

جمشیدی تصریح کرد: مدل مو حساس ترین تهاجم فرهنگی است که از سوی سایر کشورها انجام می شود و سالهاست که برای جلوگیری از این تهاجم کار جدی صورت نگرفته است.

مشاور اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران بیان کرد: سال گذشته آرایشگری به عنوان هنر دهم معرفی شد و در تلاش هستیم تا مدل موی ایرانی را به سایر کشورها معرفی کنیم و همچنین نخستین جشنواره هنر دهم در اسفند سال گذشته با حمایت کامل رئیس اتاق اصناف ایران برگزار شد و با استقبال خوبی روبرو بود.

وی افزود: از اول مرداد مطالعات پژوهشی دومین جشنواره هنر دهم آغاز شده و  قصد داریم اواخر دی ماه سال جاری جشنواره را به صورت ملی و سالهای آینده در سطح بین المللی برگزار کنیم.

جمشیدی اظهار داشت: رؤسای اتحادیه های صنف آرایشگران مردانه می توانند جشنواره هنر دهم را در سطح شهر و یا استان خود برگزار کنند.

مشاور اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران تصریح کرد: کارهای مطالعاتی دومین جشنواره هنر دهم مرداد، شهریور و مهر انجام می شود و فراخوان جشنواره نیز آبان و آذر منتشر و کارهای اجرایی در دی برگزار می شود و  همچنین 25 تا 30 دی  مراسم اختتامیه دومین جشنواره هنر دهم برگزار خواهد شد.

دومین شماره نشریه هنر دهم شهریور چاپ می شود

وی ادامه داد: دومین شماره نشریه هنر دهم شهریور در تیراژ 10 هزار نسخه چاپ می شود، به طوریکه هشت هزار نسخه در سطح استانها و 2 هزار نسخه نیز در سطح تهران توزیع خواهد شد.

جمشیدی بیان کرد: نخستین بار است که رؤسای اتحادیه های صنف آرایشگران مردانه کشور گردهم آمدند و قصد داریم در این گردهمایی در زمینه ترویج مدل مو و فرهنگسازی صنف قدم برداریم که متأسفانه تا کنون این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

 مشاور اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران درباره باشگاه هنر دهم گفت: عضوگیری در باشگاه هنر دهم در تهران آغاز شده و بر اساس شیوه نامه ای که تنظیم می شود تمام افرادی که دارای مجوز هستند و حتی کسانیکه مجوز ندارند و در این حرفه مشغول هستند می توانند به عضویت باشگاه درآیند و از خدمات رفاهی آن بهره مند شوند.

جمع آوری بانک اطلاعاتی آرایشگران

جمشیدی از جمع آوری بانک اطلاعاتی آرایشگران خبر داد و افزود: بانک اطلاعاتی آرایشگران به منظور ارائه خدمات بیشتر به این صنف به زودی جمع آوری می شود. همچنین قصد بر این است تا برند سازی سالن های آرایش و پیرایش نهادینه شود.

اتحادیه های صنف آرایشگران نقشه راه تدوین کنند

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران که میهمان ویژه این نشست بود در ادامه تصریح کرد: در حوزه مسایل فرهنگی شاید یکی از کلیدی ترین مسایل حال حاضر کشور که تا کنون مغفول مانده کمرنگ بودن حضور نهادهای مردمی در بحث فرهنگی کشور بوده و یکی از دلایل آن نبود شرایط لازم برای انجام این کار است.

وی افزود: واقعیت کلی این است هرجایی که حضور مردم را داشتیم موفق بودیم ولی در عرصه فرهنگی و اقتصادی حضور نهادهای مردمی کمرنگ بوده است.

فاضلی تصریح کرد: در جلسه ای که خدمت رئیس جمهوری و آقای جهانگیری بودم این موضوع را مطرح کردم که از گذشته تا به امروز نگاهی که دولت داشته عدم حضور فعال نهادهای مردمی بوده است خوشبختانه با تدبیری که مقام معظم رهبری دارند باعث شد به یک وفاق ملی دست یابیم، به طوریکه باید در بحث رفع تحریم ها نیز به سرمایه گذاری داخلی توجه شود تا این حوزه آسیب پذیر نشود.

رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: دشمن در هرکاری که در برخوردهای فیزیکی در این 36 سال انجام داده خوشبختانه موفق نبوده به همین دلیل اهداف خود را در بخش فرهنگی و اقتصادی کشورمان دنبال می کند.

 وی ادامه داد: دشمن شما ها را مورد هدف قرار داده و به عنوان وسیله برای بی هویت کردن جوانان کشورمان استفاده می کند و آموزش می دهد که اینگونه خود را آرایش کنند.

فاضلی تصریح کرد: صنف آرایشگران در مقابله با تهاجم دشمن تأثیرگذار است و ما در مجموعه اتاق اصناف ایران در خدمت این صنف که در عرصه فرهنگی کشور وارد شده خواهیم بود.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه صنف آرایشگران می توانند به اتاق اصناف ایران نقشه راه ارائه دهند اظهار داشت: اگر نقشه راه به اتاق اصناف ایران ارائه دهید من براساس آن پیش خواهم رفت و تقاضا دارم برنامه ای تدوین کنید و در آن خواسته هایتان را مطرح کنید.

شغل آرایشگری باید متحول شود

مصطفی گواهی رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران در ادامه این نشست تصریح کرد: هیآت مدیره اتحادیه از سال 89 فرهنگسازی در حوزه مدل مو ایرانی را آغاز کرده است.

وی افزود: کشورهای اروپایی با برنامه ریزی هایی که انجام می دهند قصد دارند ژورنال ها و تهاجم های فرهنگی مختلف را به ایران تزریق کنند.

گواهی تصریح کرد: بر ای نخستین بار است که زنجیر مفقوده در حوزه آرایشگری را پیدا و وصل کردیم به طوریکه فرهنگی درست کردیم به نام هنر دهم و در قالب این هنر نخستین جشنواره مدل مو ایرانی را برگزار و نخستین ژورنال مدل مو ایرانی را در سطح کشور عرضه کردیم.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران اظهار داشت: رئیس مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اماکن ناجا از نخستین جشنواره هنر دهم حمایت و در این باره ما را حمایت و  تشویق کردند.

وی ادامه داد: شغل آرایشگری باید متحول شود و این امر با فکرهای زیبا و نافذ آرایشگران انجام پذیر خواهد شد.

گواهی در آخر ضمن انتقاد از صدا و سیما افزود؛ متأسفانه با وجود نامه نگاری های متعدد و حضور خبرنگاران، هیچ پوشش خبری از سازمان صدا و سیما جهت انعکاس این رویداد فرهنگی صورت نگرفت و نخستین جشنواره هنر دهم بازتابی در رسانه داخلی نداشت که همین امر باعث گردید که رسانه های بیگانه این موضوع را مطرح نمایند.

بنابر این گزارش؛ بر اساس دعوت اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران، روسای اتحادیه های مراکز استان کشور در روزهای 10 و 11 مرداد گرد هم آمده و در خصوص برگزاری دومین جشنواره هنر دهم بحث و تبادل نظر گردید.



94/5/12::: 1:30 ص
نظر()
  
  
برنامه حرف حساب روز یکشنبه 7 تیرماه با موضوع برکت در روزی و عوامل ایجادکننده برکت در زندگی با حضور حاج آقا مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران،  آقای گواهی مهمان امروز برنامه حرف حساب درباره برکت در روزی و تاثیر آن بر زندگی اظهار داشت:کسبه معتقدند که بایستی روزی حلال در بیاورند.به طور کلی پرداخت خمس و زکات باعث برکت در اموال و رزق و روزی می شود.

وی در ادامه افزود:به طور کلی به دست آوردن رزق و روزی حلال یک نوع جهاد است.برای هر مومنی رزق و روزی حلال واجب است.تمامی افراد بایستی به یک چشم دیده شوند.در صنف آرایشگران، تمامی افراد بایستی به یک چشم مورد اصلاح قرار گیرند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه رمز موفقیت آرایشگرها را این گونه برشمرد:یک آرایشگر بایستی خوش اخلاق باشد.یکی از مهمترین رمز موفقیت آرایشگران و دیگر صنف ها،خوش خلقی است.


94/4/8::: 12:44 ص
نظر()
  
  
اگر به نقش اصناف در کشورمان بیشتر توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که فعالان صنفی از نقش آفرینی خود در عرصه های سیاسی، فرهنگی و به خصوص اجتماعی فاصله گرفته اند .

 

اصناف می‌توانند نقش ویژه‌ای در نظام اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایفا نمایند و همان‌طور که در تاریخ شاهد بوده‌ایم، تحولات اغلب نظام‌ها با توجه به نقش مهم اصناف و پیشه‌وران محقق گردیده است که این امر در شکوفایی انقلاب اسلامی نیز موثر بوده و تلاش و جایگاه آنان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

اما در سه دهه گذشته اگر به نقش اصناف در کشورمان بیشتر توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که فعالان صنفی از نقش‌آفرینی خود در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و به‌خصوص اجتماعی فاصله گرفته‌اند و عملکرد سنتی آنان باعث گردیده است که جامعه شناخت کافی از حوزه فعالیت صنوف نداشته و هر زمان که نام اصناف برده می‌شود بی‌شک بازاریان به ذهن متبادر می‌گردند که این خود می‌تواند زنگ خطری باشد تا متوجه شویم در این عرصه کم‌کاری کرده‌ایم و یا اصلا حرکتی صورت نگرفته است تا جایگاه اجتماعی اصناف در جامعه ارتقا یابد.

اگر فعالیت سه دهه اخیر اصناف در کشورمان را مرور کنیم، متوجه این مهم خواهیم شد که رویکرد و توجه اصلی اصناف به حوزه اقتصادی است و همه توجه مسئولان امر به دخالت اسمی اصناف در اقتصاد کشور معطوف است و امور سنتی و قوانین ناقص نظام صنفی باعث شده است که روند رو به رشد جایگاه اصناف در ایران با مشکل مواجه گردد و فعالان این عرصه نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید در ارتقای جایگاه این نهاد تأثیرگذار قدم‌بردارند و فعالیت فعالان در اتحادیه‌های صنفی معطوف به صدور جواز و دریافت حق عضویت سالیانه از اعضا گردیده و جایگاه اجتماعی اصناف در جامعه تضعیف شده است.

و اما آنچه مورد بحث قرار می‌گیرد این است که با تصویب قانون جدید نظام صنفی و تشکیل اتاق اصناف و ادغام مجامع امور صنفی، فعالان این عرصه توانسته‌اند اندکی در نظام‌های اقتصادی و سیاسی وارد شوند و تأثیرگذاری خود را نمایان سازند و تعامل چند سویه فعالان صنفی با جامعه، دولتمردان و قانونگذاران سبب گردیده که توجه مسئولان به جایگاه رفیع این نهاد باسابقه و تأثیرگذار بیشتر گردد که امید آن می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، اصناف بتوانند به جایگاه اصلی خود برگشته و با مشارکت نهادهای اجتماعی و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی خود، نقش بسزایی در نظامات کشور ایفا نموده تا تحولات گسترده‌ای هم در حوزه اقتصاد، هم در سیاست و هم در مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی در آینده‌ای نزدیک با دست پرتوان این عزیزان شاهد باشیم.

|  مهدی جمشیدی  |  | مشاوره اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران   |


94/3/25::: 9:18 ع
نظر()
  
  
آرایشگاه ها می توانند نقش یک وزارت ارشاد کوچک را ایفا کنند چرا که فرد 45 دقیقه تا 2 ساعت وقت خود را در مکانی خاص طی می کند که می تواند منبع تولید فرهنگ باشد.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران،  به «سلمانی» ها امروز، آرایشگاه می گویند. البته باز هم این عنوان برای بخش مردانه اشتباه است چراکه برای مردانه پیرایشگاه و برای زنانه آرایشگاه مناسب تر است. با این حال هنوز در فرهنگ ایرانی ها کوتاه کردن موی سر را سلمانی می گویند. 

هرچند تاریخچه سلمانی مربوط به 3500 سال قبل از میلاد مسیح است اما در ایران قدیم سلمانی ها غیر از پیرایش در امور دندانپزشکی و پزشکی و حتی حجامت و اقدامات اورژانسی در محل هم اقدام می کردند! یعنی می توان گفت از وظایف آنها بوده است. برخی هم که دکان نداشتند به سلمانی های سیار و دوره گرد معروف بودند و برای تبلیغ کار خود مشتری را به یک فنجان چای دیشلمه دعوت می کردند که به اصطلاح می گفتند اصلاح چای دارچینی!

از مدل موی آلمانی تا قارچی!

اما در این میان سبک آرایشگری و نوع مدل مو هم اهمیت داشت: مدل فرق از وسط، فرق از چپ، مدل قاجاری و مدل بالایی. شاید یکی از مهمترین مدل های مو که متاسفانه در ایران هم تا 70 سال ماندگار شد مدل موی آلمانی بود. مدلی که آلمان ها وارد فرهنگ ایران کردند. در این مدل موهای اطراف سر بسیار کوتاه می شد و موهای بالای سر بلند بود. در دوران پهلوی هرچند ماهواره مانند امروز بر روی فرهنگ مد و لباس خودنمایی نمی کرد اما مدل ها و مانکن ها روی جلد روزنامه ها و مجلات و همچنین مدل مو و ریش خوانندگان و بازیگران الگوی جوانان آن روزها بود. تا اینکه بعد از انقلاب و آغاز دفاع مقدس دیگر کمتر کسی به مدل مو توجه می کرد و پیرایشگران بدون الگوی خاصی تنها موی سرها را کوتاه می کردند...خیلی ساده.

بعد از پایان جنگ و ورود کشور به سازندگی، آرام آرام تهاجم فرهنگی غرب از طریق فیلم های ویدئویی، بازی ها و ماهواره آغاز شد و در دهه هشتاد شاهد مدل های موی غربی مانند مدل قارچی (دور سر کاملا به یک اندازه خیلی کوتاه می شد) بودیم! در آن دهه برخی از جوانان با استفاده از ژل مو، واکس مو و دیگر مواد آرایشی انواع مدل های غربی را تقلید می کردند. بعد از آن هم برخی مدل های مو برگرفته از کارتون ویژه کودکان به نام تن تن و همچنین مدل موی تیفوسی وارد بازار مد ایران شد.

این درحالی است که کارشناسان می گویند مدل مو می تواند به تنهایی در فرهنگ و حتی جامعه تاثیر گذار باشد.

حال موهای جوانان ایرانی خوب نیست/ 3000 آرایشگاه غیرمجاز در پایتخت

اما این روزها حال موهای جوانان ایرانی خوب نیست! گاهی خامه ای می شوند و گاهی هم روی صورت و چشم آنها را می پوشاند! گاهی هوای جرج کلونی دارند و گاهی هم هوس می کنند جوجه تیغی شوند ... موهای جوانان ایرانی این روزها در مسیر سبک های غربی با سرعت تندی در حال تغییر وضعیت است و این مو همان مد روز را به ارمغان می آورد. حتی کار از پیرایش هم گذشته و برخی جوان ها در آرایشگاه های مردانه غیر از پیرایش برای زیبایی هم اقدام می کنند.

از تعداد 5000 آرایشگاه مردانه در تهران تنها 2000 آرایشگاه مجوز دارند و این یعنی این روزها مد موی ایرانی در 3000 آرایشگاه غیرمجاز تعیین  تکلیف می شود! اگر از بازار بی حساب و کتاب لباس و کفش بگذریم حداقل می توانیم تنها با هوشیاری و مدیریت وارد قلب تپنده تولید خرده فرهنگ های غلط غربی یعنی همان آرایشگاه های غیرمجاز و گاها مجاز مردانه شویم.

با گشت و گذاری در آرایشگاه های مردانه در سطح شهر می توان به یک بی نظمی خاص پی برد. عدم آیین نامه های ویژه برای تعیین مکان، انتخاب آرایشگر، شخصیت و فرهنگ آرایشگر، نوع لباس و کلام و آرایش آرایش گر، تسهیلات و امکاناتی که باید به مشتری ارائه داده شود و ... باعث می شود برخی آرایشگاه ها گرم و نامرتب باشند و برخی هم بدون رعایت مسائل بهداشتی تنها با یک صندلی و یک آینه و قیچی و ماشین اصلاح فکر کنند بهترین خدمات را به مشتری ارائه می کنند.

اما در درجه بندی اتحادیه به سراغ آرایشگاه های ممتاز هم رفتیم. آرایشگاه های مردانه ای که می گویند هم کلاس دارد و هم سنگ تمام می گذارند اما بیشتر برای بچه پولدار ها است!

در خیابان سهروردی در یکی از ساختمانهای اداری یک واحد تجاری به نام آرایشگاه ثبت شده که به گفته مسئولان اتحادیه آرایشگران تهران جزو بهترین اعضای اتحادیه محسوب می شود. داوود الله وردی جوان حدود 32 ساله ای است که مدیریت این پیرایشگاه را برعهده دارد. آنقدر خوش صحبت و با انرژی بود که اجازه نمی داد خبرنگار سوالاتش را مطرح کند اما در 120 دقیقه گپ و گفت، آنچه از زیر و بم پیرایش مردانه خواستیم را توانستیم کسب کنیم.

می گوید: روی مدل مو حساس هستم. کارکنانم همه لباس فرم دارند و هر فصل رنگ لباس ها تغییر می کند. از مسواک دهان تا عطر ویژه آرایشگر و ادب و احترام به مشتری برای من اهمیت دارد. مشتری ها در فضایی خنگ و مطلوب هم چای و قهوه و بیسکویت میل می کنند و هم در آرامش پیرایش می شوند. هر مشتری هم برای خودش کیف مخصوص دارد و لوازمش را برای پیرایش نگهداری می کنیم. حتی قرار است فیش ماساژ بیاورم تا مشتری در هنگام پیرایش پاهایش را داخل آکواریوم فیش ماساژ گذاشته و آرام شود.

بعد از تعریف و تمجیدها و نوع مدیریت آقای الله وردی در پیرایشگاه خود کمی در این شغل بیشتر وارد شدیم تا تاثیر این شغل در جامعه را رصد کنیم.

آرایشگاه ها وزارت ارشاد کوچک هستند

این آرایشگر جوان به نکات بسیار مهمی اشاره کرد و گفت: یک آرایشگاه مردانه می تواند وزارت فرهنگ و ارشاد باشد! آرایشگر باید و حتما باید بومی منطقه باشد و مشتری ها را به خوبی بشناسد و هر دو به هم اعتماد کنند. من مشتری داشتم که مادرش گفت با پسرم صحبت کن تا این اخلاقش در این مورد اصلاح شود و توانستم در یک ماه تاثیر گذار باشم. حتی خانواده فرد آرایشگر هم مهم است که چگونه تربیت شده است. من به هیچ عنوان مشتری که بلغزد و موردی داشته باشد را نمی پذیرم چون اعتبارم زیر سوال می رود.

اگر می بینید مشتری های من مسئولان سیاسی یا پزشکان و برخی سرداران هستند دلیلش رعایت همین اصول اولیه است. یعنی این آرایشگاه احترام و ارزش و حتی حرمت دارد. اگر مشتری بگوید موی سرم را خامه ای بزن یا زیر ابروی من را بردار هرگز انجام نمی دهم. سعی می کنم یا ارشادش کنم و یا مشاوره بدهم و به او مدل سبک موی خودم را ارائه کنم. این همان وزرت ارشاد کوچک است. یعنی آرایشگاه مردانه که وقت 30 تا شاید 1 ساعته فردی را می گیرد باید دارای کتابخانه، تلویزیون، روزنامه و غیره باشد. مثلا می خواهم جلوی آینه مونیتور نصب کنم تا مشتری در این فرصت  بتواند اخبار یا تصاویر را نگاه کند. حالا وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ورزش و جوانان هم اگر وارد این صنف شوند قطعا تاثیراتش را می بینند.

این آرایشگر جوان گفت: یک آرایشگر هرگز نباید اجازه دهد بحث های سیاسی، قومیتی و مسائل تخصصی که مشتری و خودش علم آن را ندارند در آرایشگاهش مطرح شود. یک آرایشگر نباید ترویج مد غربی را با ارائه تصاویر بازیگران و شخصیتهای غربی به مشتری تلقین کند. نباید برای سود بیشتر مشتری را به سمت آرایش زنانه سوق دهد و به اعتقاد من تمام این آسیب ها از همان آزمون فنی حرفه ای و مجوز ها نشات می گیرد. اگر فنی حرفه ای یک تا 2 سال سابقه را شرط دادن مدرک کند دیگر آرایشگر با 45 روز آموزش صاحب آرایشگاه نمی شود. اگر به من باشد می گویم یک آرایشگر به دلیل حساسیت شغلی که دارد باید غیر از مهارت آرایشگری دوره های ویژه سخن وری، فرهنگی، اجتماعی، روابط عمومی و حتی روش ترویج صحیح فرهنگ ایرانی اسلامی و مد ایرانی را ببیند.

من مشتری هایی دارم که وقتی فرزندش خارج از تهران است می گوید موهایم را فقط فلان آرایشگر اصلاح کند چون او را امین خود و دوست خود می داند.

برخی مدل های مو خودنمایی و ناشی از فرهنگ پایین است

الله وردی به موضوع مد غربی در پیرایش جوانان اشاره کرد و گفت: بیشتر مدهای غربی که امروز روی موهای جوانان مشاهده می شود ناشی از فرهنگ خانواده و جامعه و فرد است. بعنوان مثال شاهد هستیم که یک شاگرد میوه فروشی که حتی پول تهیه لباس خوب ندارد هزینه کرده و موهایش را اورکات یا خامه ای یا تاجی می زند! که این یک نوع خودنمایی کاذب است. برخی آرایشگاه ها هم از سالن های آرایش یاد گرفتند و با قراردادن وای فای در مغازه مشتری جذب می کنند که این هم قابل تامل است.

گاهی برای یک پیرایش و آرایش داماد 3 میلیون تومان می گیرند

در این گفتگو به موضوع تعرفه های پیرایش مردانه رسیدیم که برخی سالن های پول های زیادی مطالبه می کنند و همین جوانان را به سمت آرایشگاه های خیابانی سوق می دهد. الله وردی گفت: تعرفه برای آرایشگاه های ممتاز 15 هزار تومان است و من هم همین مبلغ را می گیرم. حالا اگر مشتری نیاز به ماسک، ماساژ، کرم و مواد تقویتی و غیره داشته باشد قطعا هزینه جداگانه است. مثلا برای داماد از 200 تا 600 هزار تومان آن هم 3 روز کار هزینه دارد اما برخی آرایشگاه های سالن 2 تا 3 میلیون تومان پول می گیرند.

وی با انتقاد از برخی الگوهای جامعه اعم از فوتبالیست ها و هنرمندان گفت: وقتی بازیگر محبوب من زیر ابرو بر می دارد یا فوتبالیست محبوب من مدل موی غربی روز دارد هزار فرهنگ سازی کنیم موثر نخواهد بود.

36 مدل موی ایرانی داریم/ رسانه ملی حمایت نکرد!

مصطفی گواهی رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه ایران هم در مورد اینکه چرا سبک ایرانی برای مدل های مو نداریم در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ما برای هر فصل، برای هر مناسبت و برای برجسته‌شدن در هر نگاه انسانی، می‌توانیم الگو و مدلی ارایه دهیم. به همین سبب است که هنر دهم نام گرفته‌ایم. شاید متاسفانه در سال‌های گذشته در بخش مد مو و لباس نتوانستیم کاری انجام دهیم و به همین دلیل کشورهای دیگر مد و لباس خود را به ما ارایه داده‌اند و این امر موجب شد تا مدل‌های نامتعارف و مدل‌هایی که با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارند در کشور رواج پیدا کنند. اما، ما خود صاحب سبک هستیم و در این راستا برای حمایت از هنر ایرانی در اسفند 93، جشنواره مدل‌موی ایرانی برگزار شد و ما اولین ژورنال مدل‌مو را ارایه کردیم و 36‌مدل‌مو در این ژورنال ارایه شد اما خبرش را به عوض رسانه ملی باید شبکه‌های غیرملی بدهند. متاسفانه رسانه‌های داخلی کم‌لطفی می‌کنند. در زمستان 94 هم دومین جشنواره مدل‌موی مردانه و پسرانه در تهران با همکاری 30 استان کشور، وزارت بهداشت، اماکن و اتاق اصناف تهران برگزار می‌شود و دومین ژورنال به صورت کشوری ارایه می‌شود و امیدواریم در‌ سال 95 نیز این ژورنال را در سطح جهانی ارایه کنیم.

زوری نمی شود مدل مو را ایرانی کرد/ طرح خوب بدهید جوان انتخاب کند

یک جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این موضوع می گوید: هر اقدامی در این جامعه از راه رفتن، حرف زدن، سینما و تلویزیون می تواند به کشور فرهنگ دهد. اما وقتی در برخی کارها ضابطه نباشد قطعا شکست می خوریم. وقتی ما ضابطه ای برای آرایشگری نداریم چگونه می توانیم مدعی فرهنگ سازی باشیم. ما که نمی توانیم به زور به مردم بگوییم بیایید این مدل مو را بزنید چون افراد در نوع مدل مو و مسایل شخصی آزاد هستند. حالا که می خواهیم به نوعی در مدل موی جوان وارد شویم باید الگویی زیباتر و بهتر از مدل آلمانی و خامه ای و قارچی ارایه کنیم چرا که وقتی جوان می بیند این مدل قشنگ تر است به سمت آن می رود. پس باید تیم طراح و مدل ایرانی حرفه ای چیده شود و نمی شود با زور فرهنگ را تغییر داد.

وی افزود: امروز کت و شلوار غربی یا پیراهن یقه انگلیسی همان است و تغییری نکرده مگر اینکه دوخت را تغییر دهند این راهش نیست. باید از نو مدل زیبایی بومی ایرانی طرح کنیم تا جوان بتواند انتخاب کند.

این گفته ها در حالی است که امروز شاهد تبلیغات آرایشگاه های فوری آن هم با مدل رایگان در سطح شهر هستیم. یعنی یک معتاد و بیمار مسری هم می تواند مدل باشد و بدون پرداخت پول اصلاح سرش انجام شود و این میان تنها صاحب آرایشگاه از کنار هنرجویانش سود می برد. حالا توزیع بیماری ها و ایدز به کنار آیا نظارتی در این خصوص انجام می شود؟ آیا اتحادیه غیر از مدل مو و برگزاری جشنواره ها قدرتی برای نظارت و برخورد با 2 تا 3 هزار آرایشگر غیرمجاز دارد؟ آیا وزارت ورزش و جوانان تاکنون در این مورد وارد شده است؟ آیا بخش مد و لباس وزارت ارشاد به یادش می افتد که می تواند وارد بحث آرایشگاه ها شود؟

این سوالات در حالی است که امروز آرایشگاه های مردانه و حتی زنانه به مرکزی برای توسعه فرهنگ و مد غرب تبدیل شده و همچنان بدون نظارت می تازند.

 

گزارش از سید هادی کسایی زاده


94/3/24::: 10:24 ص
نظرسنجی
  
  
اگرچه مدگرایی و غرب‌گرایی دو مفهوم جدا از هم و دارای تعریف متمایز از یکدیگرند، اما سیر تحولات تاریخی - اجتماعی در ایران به گونه‌ای سرنوشت این دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مدگرایی به میان می‌آید، مفهوم غرب‌گرایی نیز به ذهن، متبادر می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران،  زندگی متعارف، لباس متعارف می‌خواهد و لابد که مدل‌موی متعارف! نمی‌شود که در یکی از قسمت‌های زندگی متعارف بود و در قسمت دیگر غیرمتعارف. در این‌که آرایشگران، هنرمند هستند هیچ شکی نیست! اجرای هنرنمایی روی یک موجود زنده، دامنه ریسکش بالاست! اما چه شد که این هنرمندان، هنرشان را قدر ندانسته می‌دانند؟ دلیلش، هجوم مدل‌های نامتعارف به بازار است! مدل‌هایی که برای ما آشنا نیستند. نامتعارف‌ها، کپی‌برداری شده از آن‌سوی دنیا هستند. از ماهواره‌ها و ژورنال‌ها و... قصه آن‌جا جالب می‌شود که نیمی از آرایشگران تهرانی غیرمجاز فعالیت می‌کنند و همیشه این غیرمجازها هستند که کار دستمان می‌دهند...

همه می‌گویند مد خوب است. اما وقتی مد نامتعارف است بد است. می‌گویند در غیاب مدهای ایرانی، مدهای نامتعارف خارجی در جامعه و بین جوانان رسوخ کرده‌اند! اما مد متعارف یا مد ایرانی چیست؟ اصلا مد لازم است یا نه؟ آیا الگویی وجود دارد که بتوانیم به دیگران نشانش بدهیم؟ اگر الگو وجود دارد، کجاست؟ چه کسی الگوسازی کرده است؟ چه کسی تبلیغ کرده است؟ اگر نیست آیا باید ساخته شود؟ آیا اعضای یک خانواده می‌توانند براساس سلیقه‌های مختلف، مدل‌های مختلف اصلاح را داشته باشند و در کنار هم قرار بگیرند و به چشم نیایند؟ یا بیایند؟
پیشتر از اینها مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران به‌گونه‌ای حرف زده که تمام توجهات معطوف به این صنف شده بود. انگار در نبود و غیاب رسانه‌های مسئول، شگرد تأثیر بر مخاطب در اظهارات جنجالی است. اما جدای از جنجال‌ها حرف‌های جدیدی از سمت او و صنفش شنیده می‌شود. اولین ژورنال ایرانی، جشنواره مد مو، راه‌اندازی رشته دانشگاهی و به‌روز شدن آرایشگاه‌ها...
صفحه خانواده روزنامه شهروند همه اینها را بهانه‌ای گرفت برای توجه به رویکرد مد در خانواده. مدل موی مردان، موضوعی است که گاه در قبال مدل‌های زنانه به‌چشم نمی‌آید. اما واقعیت این است که نیمی از جامعه ما را مردان تشکیل می‌دهند و آراستگی و زیبایی آنان چه در چشم خانواده‌ها و چه سایر اعضای اجتماع تأثیر مطلوب و خوب خواهد گذارد. از همین روی با برگزاری میزگردی درخصوص الگوی مدل‌موی مردانه، به کندوکاو در این خصوص پرداخت. مصطفی گواهی رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران، حجت‌الاسلام رمضانی نژاد کارشناس مذهبی، بهمن شریفی فقیه کارشناس رسانه، نیما نکیسا فعال ورزشی و هنری، امیر پورکیان تهیه‌کننده سینما، مهدی جمشیدی کارشناس اجتماعی، رضا اصلاحی مدیر روابط‌عمومی روزنامه شهروند و دست‌آخر خبرنگار روزنامه در این میزگرد حضور داشتند. در ساعت پایانی مدیر مسئول روزنامه هم به این جمع پیوست.
اینکه بتوان از وجوه مختلفی این موضوع را دید، سبب شده بود تا با تنوع قابل‌توجهی از افراد و سلیقه‌ها در این میزگرد مواجه باشیم. به‌ویژه این‌که صنف آرایشگر عنوان هنر دهم را برای حرفه و شغل خود انتخاب کرده‌اند و همین نوع توجه است که نگاه کارشناسی‌تری را می‌طلبد. هر چند در آخر میزگرد، مسئول عدم‌الگوسازی و تبلیغ الگو معرفی شد و بسیاری از اعضای این جمع در خصوصش متفق‌القول بودند؛ متهم، مسئولان دولتی و فرهنگی و بالاخص رسانه‌ها هستند. رسانه‌های دیداری و نوشتاری داخلی. اما «شهروند» حرفش چیز دیگری بود. لااقل علت این میزگرد نافی قسمتی از آن اتهام می‌توانست باشد. شرح مختصر میزگرد را که مقدمه‌ای بر کندوکاوی جدی در آینده خواهد بود با هم می‌خوانیم:

 
رضا اصلاحی: سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد. طی این دوران با سه نسل و با خواسته‌های مختلف روبه‌رو بوده‌ایم. امروز که در خیابان‌های شهرمان قدم می‌زنیم، جوانان مختلف را با لباس و مدل موهای مختلف می‌بینیم. این نسل بسیار تنوع‌طلب بوده و همواره در پی این است تا خودی نشان بدهد. با یک نگاه در مراکز خرید یا مترو و... شاهدیم که جوانان خودشان را با طرح‌ها و مدل‌های مختلف مو و لباس آراسته می‌کنند. البته آراستگی امری است که از نهاد هر انسان پاکی تراوش می‌کند اما در کنار همین آراستگی، جوانانی هم هستند که به واسطه عدم‌آشنایی به فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی و با تأسی به فرهنگ مبتذل غربی به دنبال مدل‌های جدید و عجیب و غریب هستند. مدل‌های خاص از طریق فرهنگ بیگانه به ما تحمیل شده است کم‌کم دیدن این تیپ‌ها! و مدل‌ها در جامعه عادی شده است. به اعتقاد روانشناسان، خلأ جایگزینی مناسب با دوره نسلی و احساس ناامنی ناشی از آن باعث می‌شود که نوجوان و جوان در مسیر خود به راه‌حل‌هایی متوسل شود که این راه‌حل‌ها از طریق همانندسازی با شخصیت‌هایی است که الگوی آنها قرار می‌گیرند. به غیر از بحث تهاجم فرهنگی بیگانه، این گرایشات می‌تواند ناشی از عدم وجود الگو‌های ملی و مذهبی و متناسب با فرهنگ اصیل مردم کشورمان باشد. سوال این است که چرا این الگوها نیست؟


خبرنگار: شاید بشود این سوال را به‌گونه مشخص‌تری بیان ساخت تا یکی از اعضای جلسه جواب را بدهد. آیا قوانین شرعی با مد و مدل‌مو مشکل دارند؟ سبک زندگی خانواده ایرانی این موضوع را می‌پذیرد؟


حجت‌الاسلام رمضانی‌نژاد: ظاهر هر شخص معرف سبک‌زندگی و تفکر اوست. وقتی بحث از سبک‌زندگی می‌شود، درواقع آنچه مورد توجه قرار می‌گیرد، سبک زیستن با پشتوانه اعتقادات خانوادگی، اجتماعی و مذهبی است. به همان میزان دوری از فرهنگ عمومی هر جامعه‌ای به منزله دور شدن از تمامی باورها و خاستگاه‌های زندگی مردم آن جامعه است.
دیدگاه اجتماعی ایرانی در مورد موی سر و صورت یک نگاه کاملا مشابه با نگرش اسلام است. در اسلام آرایش و پوشش بیانگر جنسیت است و تشبیه مرد به زن یا برعکس در این خصوص مورد نکوهش است که نگاه ما ایرانیان نیز چنین است.
شاید نکاتی را بشود در این خصوص به‌عنوان موضوعات مرتبط مورد اشاره قرار داد: نباید فراموش کنیم که با‌توجه‌به فرهنگ غنی خود، مدل موی و صورتمان باعث تشبیه‌کردنمان به افرادی غیرایرانی شود. همچنین نحوه آرایش نباید به‌گونه‌ای باشد که باعث شهرت شخص شده و او را از آحاد جامعه متمایز سازد. با‌توجه‌به این موارد است که اگر بخواهیم به سیره نبوی و روایات ائمه‌اطهار در مورد موی‌سر و صورت بپردازیم، این الگو به‌دست می‌آید که این موضوع در دوران‌های مختلف تابع شرایط محیطی و اجتماعی و دایما درحال تغییر بوده و مدل و آرایش خاصی مدنظر نبوده است بلکه معیار همان نکاتی بوده که گفتم و اصل ابتدایی آن هم آراستگی و بهداشت و نظافت فردی مومن بوده است.


خبرنگار: خب پس سوال اساسی این است که چرا حالا که محدودیت خاصی در ارایه الگوی ایرانی وجود ندارد، این الگو در نزد جامعه ما مثل یک حلقه مفقوده است؟ الگوی خود را در کجا می‌توانیم ببینیم، ملاقات کنیم و حتی کپی‌برداری؟


بهمن شریفی فقیه: اگر به نقش دولت نگاهی نداشته باشیم، معلوم است که هنرمندان و ورزشکاران می‌توانند نقش اساسی داشته باشند. اما محل تلاقی مردم با هنرمندان کجاست؟ ورزشکار را در کجا می‌بینند؟ اینجاست که پای رسانه باز می‌شود. رسانه در دنیای جدید نقش عمده‌ای دارد. درست است که رسانه‌های مجازی دسترسی آزاد به اطلاعات را به‌وجود آورده‌اند اما نمی‌شود نقش تلویزیون و مطبوعات را همچنان انکار کرد. اما این‌که چرا در این خصوص هزینه نمی‌کنند جای تأمل دارد! در تمام دنیا از نقش آموزشی رسانه‌ها کمال استفاده را می‌برند. رسانه ابزاری برای توسعه روابط اجتماعی و فرهنگ است. اصلا کار رسانه این است که در خدمت فرهنگ‌سازی باشد. اما در این‌جا هرگونه تلاش فرهنگی و فرهنگ‌سازی باید براساس هزینه‌های فردی صورت بپذیرد. همه باید برای ارتقای جامعه خود و الگوسازی هزینه بپردازیم.


خبرنگار: یعنی باید بپذیریم که هنرمند و ورزشکار ما الگویی دارد و می‌تواند الگو باشد اما رسانه به او مجال نمی‌دهد؟ یا اصلا برای معرفی او و ظاهر و رفتار و الگوی او وقتی نمی‌گذارد؟


نیما نکیسا: خاستگاه زندگی همه ما از خانواده است. خانواده ایرانی همواره سعی کرده آداب و رسوم و سنت‌های خودش را حفظ کند. در غیاب الگوسازی‌هاست که الگوهای بیگانه جای خودشان را در میان افراد و گروه‌ها بازمی‌کنند. هنرمندان و ورزشکاران به‌عنوان گروه‌هایی که مورد توجه جوانان هستند می‌توانند الگوهای مناسبی را ارایه دهند. اما کو گوش شنوا؟ کو سیاست‌گذاری رسانه‌ای؟ مصالح عمومی براساس حب و بغض‌ها ندیده گرفته می‌شوند و آنهایی که متاثر از تهاجم فرهنگی‌اند جولان می‌دهند. الگوهای مدل موی عجیب و غریب و پوشش‌های ناهنجار که یک شبه تولید نشده‌اند. فضا را خالی دیده‌اند و آرام‌آرام بر جو فرهنگی مستولی شده‌اند.
من نمی‌خواهم نقش خانواده را در الگوسازی ندیده بگیرم. آنچنان که پدر و مادرم برای تمام طول عمر تاثیرات بسزایی روی من گذاشته‌اند، اما آنچه که درون خانه‌هاست و شریک زندگی آدم‌ها شده تلویزیون است. وقتی تلویزیون خودمان خوراک مناسب نداشته باشد، افراد جذب شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای با خوراک‌های متفاوت می‌شوند. آن‌وقت من هنرمند یا ورزشکار در کجا باید دیده شوم تا به انتقال الگو بپردازم. ما به اندازه وسع خودمان در زندگی شخصی و در خانواده، محله و دانشگاه می‌پردازیم اما آن بستری که جریان‌ساز است، رسانه است!


خبرنگار: خب چرا رسانه‌ها غیرفعال هستند؟ من تا پیش از این فکر می‌کردم که الگوی مناسب وجود ندارد و اصلا باید برویم دنبال الگو و مدل و مد بگردیم و بسازیم و بعد معرفی کنیم. هرچند به موضوع الگو‌های موجود باید آقای گواهی بپردازند که داریم یا خیر؟ اما پیش از آن می‌خواهم بدانم که مشکل رسانه در کجاست؟


امیر پورکیان: شما در دنیا هیچ جریان‌سازی را بدون حضور رسانه‌های آزاد و مستقل نمی‌توانید پیگیر باشید. مشکل ما حضور رسانه‌های مصلحت‌اندیش و سانسورپذیر است. دردهای جامعه انعکاس پیدا نمی‌کند و الگوهای تاثیرگذار فرهنگی در گیر‌و‌دار مناسبات داخلی و زدوبندهای موجود فدا می‌شوند.
شما قرار می‌گذارید که فلان هنرمندی که شاخص‌های ارزشی دارد و می‌تواند تاثیرگذار باشد در برنامه یا فیلم نقش ایفا کند اما در دقیقه‌90 مناسبات پشت‌پرده همه چیز را عوض می‌کند و کسی می‌آید که بنا نبوده. مطبوعات هم دنبال جنجال و جلب مخاطب هستند. آنها کمتر خوراک مناسب در اختیار خواننده خود قرار می‌دهند. ما احتیاج به رسانه آزاد به این معنی داریم که رسانه به حوزه وظایف خود و تعهدش در قبال جامعه وقوف داشته باشد. نه این‌که منافع جامعه را قربانی مناسبات خود کند.


خبرنگار: خب فکر کنید الان رسانه در خدمتتان است. اصلا تمام صفحات روزنامه شهروند در خدمت ارایه الگو. راه دور هم نرویم. همین الگوی اصلاح سر و صورت مردانه. ما چه خوراکی باید به مخاطبمان بدهیم که در راستای فرهنگ‌سازی قدم برداشته باشیم؟ این خوراک اصلا وجود دارد؟


مهدی جمشیدی: فعالیت‌های مناسبی داخل صنف صورت گرفته اما بازتاب‌های بیرونی مهم‌تر است. به‌رغم این‌که توسط برخی از مراکز و مسئولان حمایت‌های لازم و جدی شکل نگرفته اما در صنف آرایشگران مردانه اولین ژورنال تخصصی مدل موی مردانه ارایه شده است. ما جشنواره مدل مو مطابق با مدهای استانی را در کل کشور خواهیم داشت. در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت می‌کنیم. فصلنامه هنر دهم را برای ارایه الگوها و فرهنگ‌سازی در صنف خود منتشر کرده‌ایم و...
اما اگر یک رسانه بخواهد کمک کند، این نمی‌شود که موضوعاتی از این دست را در گوشه یک صفحه داخلی چاپ کند. مگر موضوعی از این دست چه تفاوتی با اخبار هر روزه یک روزنامه دارد که در صفحه اول تیتر می‌شوند و به چشم می‌آیند؟ الگوسازی مو چه کمتر از خبر اقتصادی یا ورزشی دارد که در یک روز واحد در تمام رسانه‌ها در صفحه اول چاپ می‌شوند؟ اگر شما به‌عنوان رسانه بخواهید کمک کنید، فقط پرداختن مهم نیست، بلکه درست پرداختن و مناسب پرداختن و آرایش و پیرایش مناسب داشتن هم مهم است.


خبرنگار: آقای گواهی! من چه تیتری بزنم؟ بگویم شما چه در چنته دارید؟ رسانه در خدمت شماست تا بگویید الگوی مناسب برای خانواده ایرانی و برای جوان ایرانی چیست؟


مصطفی گواهی: آرایشگری یک هنر توأم با عشق است. شما به خلق یک اثر هنری مبادرت می‌کنید که آمیخته‌ای از ترکیب خلاقیت، روانشناسی، جامعه‌شناسی و هنر است. آرایشگر براساس فرم صورت و اجزای آن و همچنین وضع روحی و فعالیت اجتماعی شما، به شما مدل و آرایش مناسب را تجویز می‌کند. ما برای هر فصل، برای هر مناسبت و برای برجسته‌شدن در هر نگاه انسانی، می‌توانیم الگو و مدلی ارایه دهیم. به همین سبب است که هنر دهم نام گرفته‌ایم. شما فکرش را بکنید که نوع آراستگی سر و صورت شما باعث می‌شود که بقیه رفتار و مناسبات اخلاقی و اجتماعی شما تحت‌تأثیر قرار بگیرد و رفتار نسنجیده و ناهنجاری از شما سر نزند. این یک مزیت است که یک آرایشگر حرفه‌ای می‌تواند بر مزیت‌های انسانی شما بیفزاید.
شاید متاسفانه در سال‌های گذشته در بخش مد مو و لباس نتوانستیم کاری انجام دهیم و به همین دلیل کشورهای دیگر مد و لباس خود را به ما ارایه داده‌اند و این امر موجب شد تا مدل‌های نامتعارف و مدل‌هایی که با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارند در کشور رواج پیدا کنند. اما، ما خود صاحب سبک هستیم و در این راستا برای حمایت از هنر ایرانی در اسفند 93، جشنواره مدل‌موی ایرانی برگزار شد و ما اولین ژورنال مدل‌مو را ارایه کردیم و 36‌مدل‌مو در این ژورنال ارایه شده است ولی خبرش را به عوض رسانه ملی باید شبکه‌های غیرملی بدهند. متاسفانه رسانه‌های داخلی کم‌لطفی می‌کنند. ما هدفی بزرگ را در پیش‌روی خود قرار داده‌ایم اما در نبود همراهی دیگران مجبوریم که فقط خودمان هزینه‌های آن را بپردازیم و می‌پردازیم چون به کارمان ایمان داریم.
ما برنامه‌های متعددی برای ترویج الگوهای وطنی داریم. در زمستان 94 نیز دومین جشنواره مدل‌موی مردانه و پسرانه در تهران با همکاری 30 استان کشور، وزارت بهداشت، اماکن و اتاق اصناف تهران برگزار می‌شود و دومین ژورنال به صورت کشوری ارایه می‌شود و امیدواریم در‌ سال 95 نیز این ژورنال را در سطح جهانی ارایه کنیم.
کارهای زیادی در این راستا می‌خواهیم انجام دهیم ولی نیاز به حمایت سایر بخش‌ها و ارگان‌ها داریم. شاید در ابتدا با همین موضوعات جشنواره و ژورنال، بسیاری کنار نمی‌آمدند اما وقتی توجیهات ما را می‌شنیدند، می‌فهمیدند که این کار در راستای منافع ملی و فرهنگ‌سازی است.


خبرنگار: خب پس اگر مدل‌های مناسبی وجود دارد، باید الگوها و افراد شاخصی در سطح جامعه پیدا شوند که به تبلیغ آن بپردازند و رسانه‌ها نیز یاری کنند.


نیما نکیسا: من به نوبه خودم به همراه دوستان هنرمند و ورزشکار آماده این همکاری هستیم. الان سه قطب رسانه، هنرمند و الگوساز در کنار هم قرار داریم و می‌توانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم.


خبرنگار: باید دید رسانه چه خواهد کرد؟


مدیر مسئول «شهروند»: «شهروند» رسانه تبلیغ و اشاعه خدمات داوطلبانه است. به شعارش اعتقاد دارد. همچنین معتقد است که نباید خیلی در بند مد و مدسازی بود. مهم ارزش‌آفرینی و حفظ ارزش‌های اخلاقی است که جامعه و دولت به آن پایبند هستند و موجب بقا و دوام جامعه می‌شود. راه درست را با پژوهش و کار‌کارشناسی باید انجام دهیم و پیش برویم. طبیعی است که این نوع فعالیت ترویجی از حمایت رسانه برخوردار خواهد بود.


خبرنگار: آقای اصلاحی برای جمع‌بندی مطالب، حرف‌آخر از منظر گرداننده جلسه چیست؟


رضا اصلاحی: اگرچه مدگرایی و غرب‌گرایی دو مفهوم جدا از هم و دارای تعریف متمایز از یکدیگرند، اما سیر تحولات تاریخی - اجتماعی در ایران به گونه‌ای سرنوشت این دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مدگرایی به میان می‌آید، مفهوم غرب‌گرایی نیز به ذهن، متبادر می‌شود. متاسفانه طی سال‌های اخیر نیز به‌دلیل نداشتن برنامه‌ای مدون در رأس شعارهای ملی و دینی، نوع تفکر، طرز زندگی و آداب لباس پوشیدن، دستخوش تغییر شد. مشکلات اقتصادی و تمایل به برون رفت از این مشکلات در بین نسل‌سومی‌ها و میل به اروپایی شدن و خروج از فقر مالی در جامعه ایرانی باعث شد که به جای بازسازی و نوسازی اجتماعی و فرهنگی، جامعه خود به نماها، نمادها و ظواهر خارجی بیشتر توجه کند تا به فرهنگ اصیل اسلامی خود.
خیلی‌ها با تیپ‌های مختلف بر این باور شدند که باید خود و فرهنگ‌شان را خارجی کنند، تا بدین ترتیب از ضعف و عقب‌ماندگی رهایی یافته و در ردیف کشورهای پیشرفته قرار گیرند. در این مقوله اگر از پوشش و لباس بگذریم، در ارتباط با مو و آرایش موی مردانه که امروزه به‌طور وسیعی انواع آن را شاهدیم، می‌بینیم که مدل‌های مو بسیار متنوع و اکثرا نشانه‌ای از فرهنگ جوامع مختلف هستند. گویا موی سر نسل سومی‌ها دارد جامعه ما را به سمت خصوصیت فرهنگی دگردیسی شده‌ای می‌برد که با فرهنگ جامعه ما تلاقی دارد.
زمانی‌که الگوهای بومی و اسلامی برای ما ناشناخته باشد، طبیعی است که با پیشرفت جامعه، این الگوهای اصیل نیز رشد نکرده و به فراموشی سپرده می‌شود. به‌رغم این‌که تاکنون الگوهایی به آرایشگاه‌های مردانه تهران دیکته شده، اما هیچ‌کدام مورد استقبال واقع نشده است؟! به‌نظر من در مسیر دوران جوانی که توأم با تنوع‌طلبی، هیجان‌خواهی و فصل تازه‌ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است نباید بیاییم گارد بگیریم و مدعی شویم که مدل‌های موی خارجی را باید به‌طور کل از صحنه حذف کرد و به کشوری منزوی در صحنه مدل‌مو تبدیل شد بلکه باید جذابیت مدل‌های داخلی را بالا برد تا جوانان در کنار مدل‌های خارجی، مدل‌های داخلی را انتخاب کرده و کم‌کم فرهنگ غالب، فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی شود.



94/3/17::: 1:27 ص
نظرسنجی
  
  
اولین نشست تخصصی کارشناسان در خصوص توجه به سبک زندگی اجتماعی با موضوع مدل مو مردانه برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران، در این نشست که با دعوت عبدالرسول وصال مدیر مسئول روزنامه شهروند در عصر روز چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه برگزار گردید، مصطفی گواهی رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران، حجت الاسلام رمضانی نژاد کارشناس مذهبی، بهمن شریفی فقیه کارشناس رسانه، نیما نکیسا فعال ورزشی و هنری، امیر پورکیان تهیه کننده سینما، مهدی جمشیدی کارشناس اجتماعی و آقایان اصلاحی و اصغرزاده از فعالان روزنامه شهروند به بیان نقطه نظرات خود در خصوص سبک زندگی اجتماعی پرداخته و موضوعات مدگرایی با محوریت مدل مو آقایان مورد بررسی قرار گرفت که مشروح این نشست در روزنامه شهروند منعکس خواهد شد.

94/2/31::: 5:49 ع
نظر()
  
  

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با انتقاد از برداشتن حریم صنفی در برخی آرایشگاه‌ها گفت: این وضعیت باعث شده برخی برای درآمدزایی به تخلفاتی نظیر فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و ارائه خدمات آرایشگاهی متناقض با فرهنگ ایرانی اسلامی رو بیاورند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مصطفی گواهی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر 2100 واحد آرایشگاهی مردانه با جواز در تهران فعال هستند، گفت: 2400 واحد بدون پروانه کسب نیز در تهران در بخش آرایشگاه‌های مردانه مشغول به فعالیت هستند که البته این رقم در 5 سال گذشته به 5 هزار واحد می‌رسید.

وی افزود: در سال جاری یکی از برنامه‌های اصلی و در دستور کار اتحادیه آرایشگران کاهش تعداد واحدهای آرایشگاهی بدون مجوز است، چرا که بیشتر تخلفات صورت گرفته در بخش آرایشگاه‌های مردانه از سوی واحدهای بدون جواز صورت گرفته است.

گواهی در این ارتباط از پلمپ آرایشگاه‌های مردانه‌ای که در واحدهای مسکونی مستقر بودند و زنان را اصلاح می‌کردند، خبر داد و اظهار کرد: با انجام سولاریوم و خالکوبی در آرایشگاه‌های مردانه به شدت مخالفیم، چرا که انجام تمامی این امور نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و نیز آموزش ویژه دارد.

وی ادامه داد: به شرطی آرایشگاه‌های مردانه می‌توانند در زمینه‌های یاد شده فعالیت کنند که علاوه بر داشتن مجوز، حتما به وسایل و مکان مناسب چنین اقداماتی مجهز شده باشند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین با تأکید بر اینکه حرفه آرایشگری در سال 93 به عنوان هنر دهم در کشور شناخته شد، گفت: ‌به همین منظور قصد داریم با راه‌اندازی یک دانشگاه برای رشته‌های آرایشگاهی مردانه و زنانه، سطح علمی افراد شاغل در آرایشگاه‌های مردانه را ارتقا دهیم.

با انجام سولاریوم و خالکوبی در آرایشگاه‌های مردانه به شدت مخالفیم، چرا که انجام تمامی این امور نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و نیز آموزش ویژه دارد
 
 

وی ادامه داد: در سال جاری به دنبال شناسنامه‌دار کردن همه واحدهای آرایشگاهی با جواز و بدون جواز نیز هستیم، چرا که قرار است با تأسیس باشگاهی فرهنگی اقدام به بالا بردن سطح علمی و تجربی تمامی افراد شاغل در آرایشگاه‌ها کنیم.

گواهی با بیان اینکه در سال جاری قرار است امور مربوط به آرایشگاه‌های مردانه در تهران الکترونیکی شوند، گفت: ‌با الکترونیکی کردن اعطای جواز کسب، میزان رفت و آمدهای افراد شاغل در این صنف به اتحادیه را به حداقل می‌رسانیم.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران با اعلام اینکه نخستین ژورنال موی مردانه متناسب با فرهنگ ایرانی در سال گذشته از سوی اتحادیه ارائه شد، گفت: ‌امسال نیز بنا داریم دومین ژورنال موی مردانه را به صورت کشوری و در سال بعد به صورت جهانی ارائه دهیم.

وی همچنین به ارائه آخرین نرخ‌های اصلاح مو در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: نرخ اصلاح مو در آرایشگاههای ممتاز بدون شست‌وشو 30 هزار تومان است که این تعرفه در آرایشگاه‌های درجه اول 15 هزار تومان، درجه دو 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است.

گواهی با تاکید بر اینکه نرخ مابقی خدمات نظیر سشوار کشیدن مو و شستسو بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود، گفت: از آنجا که تجربه در کار آرایشگاهی حرف اول را می‌زند، با ارائه دیپلم فنی و حرفه‌ای به کسی مجوز کسب نمی‌دهیم و حتما فرد متقاضی باید در امتحان اتحادیه شرکت کند.

مصطفی گواهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در سال جاری به دنبال دانشگاهی کردن صنف آرایشگران و بالا بردن سطح سواد و مهارت آنها به این شکل هستیم . همچنین تمام آرایشگران مردانه تهران و پرسنل آنها شامل واحد‎های با و بدون مجوز  برای ادامه فعالیت شناسنامه می‌گیرند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با بیان اینکه بیش از نیمی از آرایشگاه‌های مردانه تهران دارای پروانه کسب ازاتحادیه نیستند، اظهارداشت:  بر این اساس در سال جاری کلیه فعالان این بخش شناسایی و ساماندهی می‌شود.

گواهی تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سال جاری به صورت جدی در دستور کار اتحادیه آرایشگران مردانه قررا دارد برخورد با واحد‌هایی است که اقدام به پیرایش مو با مدل های نامتعارف کرده و عامل ایجاد فرهنگ‌های نامناسب هستند.

این مقام مسئول در  ارتباط با  تعریف مدل موی نامتعارف گفت: مدل‌هایی که در شان و شخصیت جامعه اسلامی ما نیست، نظیر مدل شیطان پرستی و برداشتن زیر ابرو که در وهله اول به این واحد ها تذکرداده شده  و تعهد گرفته می شود تا در صورت تکرار تخلف برای رفع پلمپ اقدام شود.

گواهی یادآورشد: اینگونه تخلف‌ها مربوط به واحد‌های بدون مجوز است زیرا واحد‌های دارای پروانه کسب آموزش‌های لازم را دریافت می کنند.

تعداد آرایشگاه‌های بدون مجوز بیشتر از مجوز دار
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با بیان اینکه حدود 2100 آرایشگاه با مجوز در تهران وجود دارد ،گفت:  از 5 هزار واحد بدون مجوز در تهران، 2400 واحد صنفی کاهش یافته اما کماکان تعداد واحد‌های بدون مجوز از واحد‌های مجوز دار بیشتر است.

گواهی ادامه داد: به دلیل اینکه بخش زیادی از آرایشگاه‌های مردانه بدون مجوز، مستاجرهستند شناسایی این واحد‌های به راحتی قابل انجام نیست و این واحد‌ها سالانه جابه جا یا تعطیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: ایجاد برند در آرایشگاه‌های مردانه در سال‌های آینده دنبال می شود تا خدمات آنها به شکل مناسب‌تری به مصرف کنندگان ارائه شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:  در شهر تهران 90 سالن آرایشگاه مردانه ممتاز وجود دارد که این واحد‌ها در سال جدید با شرایط متفاوتی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

وی گفت: این واحدها دارای بیش از 40 متر فضای  مجهز به سرویس بهداشتی، بیش از چهار صندلی، پیرایشگران مجرب و دستگاه‌های اتوکلاو و یووی هستند و خدماتی نظیر اینترنت رایگان و حلوله و پیشبند یکبار مصرف ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تمام آرایشگاه‌های مردانه در سال جاری مکلف به درج نرخ نامه هستند، گفت: نرخ مصوب ‌آرایشگاه‌های مردانه درجه یک 15 هزار‌تومان درجه دو 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان و سالن های ممتاز 30 هزار تومان است.

گواهی در پایان یاد آور شد:در اواخر سال 94 دومین جشنوارمدل موی مردانه و پسرانه در تهران با همکاری 30 استان کشور، وزارت بهداشت، اماکن و اتاق اصناف تهران برگزار می‌شود.

گفتنی است که صبح امروز نشست خبری این اتحادیه با خبرنگاران برای اعلام برنامه‌های سال جاری در محل این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا ، مصطفی گواهی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری  گفت: در 4 یا 5 سال اخیر حدود 5 هزار واحد بدون پروانه کسب داشتیم که اکنون این تعداد به 2 هزار و 400 واحد رسیده است و در کنار آن 2 هزار و 100 واحد با جواز کسب به صورت قانونی مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به این که برخی فکر می‌کند که برای دریافت جواز کسب باید وارد بروکراسی‌های اداری شوند، تصریح کرد: این در حالی است که ما تنها تایید مهارت آرایشگران و رعایت نکات بهداشتی را مد نظر داریم که در نهایت نفع آن به سلامت مردم برمی‌گردد، چرا که اکنون در برخی واحدهای مسکونی بدون مجوز که آرایشگاه‌های مردانه یا زنانه فعالیت می‌کنند، متاسفانه اخباری به گوش می‌رسد که کارهایی مانند سولاریوم و خالکوبی بدون مجوز و بدون آنکه تحت نظر پزشک باشد، برای افراد انجام می‌شود و یا در برخی موارد در آرایشگاه‌های مردانه زیرزمینی برخی اقدام به اصلاح موی بانوان می‌کنند که در صورت مشاهده و یا اطلاع با همکاری نیروی انتظامی این واحدها پلمپ شده و یا می‌شوند.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از شناسنامه‌دار کردن صنف آرایشگران خبر داد و گفت: بنا داریم تا تمام فعالان این حوزه حتی شاگردهای این صنف نیز دارای شناسنامه آرایشگری شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظارت شما بر عملکرد واحدهای آرایشگری چگونه خواهد بود و آیا منتظر شکایت مردم هستید تا با موارد برخورد کنید، گفت: بسته به نوع تخلف برخوردها متفاوت است و از اخطار کتبی گرفته تا باطل کردن پروانه کسب یا پلمب واحد برای متخلفان در نظر می‌گیریم.
گواهی به این نتیجه اشاره کرد که 60 بازرس افتخاری در تهران بزرگ با اتحادیه آرایشگران مردانه برای بازرسی در 7 منطقه تقسیم‌بندی شده اند که برای بازرسی بیشتر این عدد را به 110 مورد خواهیم رساند.
وی عدم طراحی مدل موی ایرانی را یکی از نقاط ضعف طی 36 سال اخیر برشمرد و گفت: زمستان سال گذشته نخستین ژورنال مدل موی مردانه ایرانی را با 36 مدل مو طراحی و منتشر کردیم و امسال نیز بنا داریم، تا در سطح کشور با تایید وزارت ارشاد دومین ژرونال را منتشر کنیم.
گواهی در بخش دیگر از سخنان خود از تفکیک فهرست قیمت آرایشگاه‌های ممتاز از آرایشگاه‌های درجه 3-1 خبر دارد، امسال برای نخستین بار آرایشگاه‌های ممتاز مردانه که امکانات رفاهی بیشرتی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند از نظر قیمت مجزا شده اند و این آرایشگاه‌ها باید سالن‌های بالای 40 متر مربع داشته و دستگاه‌های اتوکلاو استفاده کرده و سرویس بهداشتی و پذیرایی جزو خدمات آنها باشد که برای اصلاح مو 30 هزار تومان بدون شستشو می‌تواند دریافت کنند در حالی که نرخ آرایشگاه مردانه درجه یک برای اصلاح موی سر بدون شستشو 15 هزار تومان آرایشگاه درجه 2 ، 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان برای سال 94 تعیین شده است.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از وزارت صنعت معدن و تجارت برای برداشتن حدود صنفی انتقاد کرد و گفت: پیش از این براساس قانون حدود صنفی با یک فاصله معین به هر واحد صنفی مجوز داده می‌شد، یعنی 2 واحد آرایشگاه مردانه کنار هم امکان فعالیت نداشتند، اما امروز این قانون برداشته شده و هر کسی می‌تواند هر جایی که دلش می‌خواهند کسبی را راه بیندازد که این منجر به حقوق افراد با تجربه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه صبح امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر2100 واحد از آرایشگاه‌ها دارای جواز کسب هستند و حدوداً 2400 واحد بدون پروانه کسب در تهران بزرگ مشغول به کارند.

وی افزود: البته برای افرادی که هنوز پروانه‌ کسب دریافت نکرده‌اند برنامه‌هایی در دست داریم البته در طول  5-4 سال گذشته 5000 واحد بدون جواز کسب داشتیم که هم اکنون به 2400 واحد بدون جواز رسیده‌اند.

وی گفت: از آرایشگران دعوت می‌شود با ورود به اتحادیه برای دریافت جواز کسب اقدام کنند، جواز گرفتن کار سختی نیست که گرفتار مکان‌های

مختلف ‌شوند در حال حاضر راحت و با تسهیلات می توان جواز کسب گرفت.

وی با بیان اینکه اولین هدف این است که این صنف باید دانشگاهی شوند گفت: برای بالا بردن سطح علمی و تخصصی آرایشگران این افراد نیازمند تحصیلات آکادمیک هستند.

آرایشگران شناسنامه دار می شوند

گواهی ادامه داد: دومین هدف این است که همه آرایشگران باید شناسنامه دار شوند و باشگاهی نیز برای این امر تشکیل شود در این میان مجوز از اتاق اصناف گرفته شده و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در قالب این شناسنامه ارائه خواهیم داد.

گواهی با اشاره به تاسیس باشگاه رفاهی هنر دهم گفت: راه‌اندازی تعاونی سومین هدف ماست که از این پس همه خانواده‌های آرایشگران از این تعاونی بهره‌مند خواهند شد و از لوازم خانگی و لوازم صنف استفاده کنند.

الکترونیکی کردن خدمات

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تصریح کرد: الکترونیکی کردن خدمات هدف بعدی است که از آمد و رفت افراد به اتحادیه کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش بازرسی‌ها برای شناسایی افراد بدون جواز کسب گفت: بازرسی از صنوف به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود البته در سالیان گذشته تهران بزرگ 4 بازرس افتخاری داشت که هم اکنون به 60 بازرس رسیده است و سعی داریم این افراد را به 110 نفر برسانیم.

در زمینه مد لباس و مدل مو عقب افتاده ایم

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وجود اینکه 36 سال از انقلاب گذشته هنوز در زمینه مد مو و مد لباس کاری نتوانسته‌ایم انجام دهیم و اوضاع به گونه‌ای شده که کشورهای دیگر این مد لباس و مو را به کشور ما ارائه می‌دهند و کلیه ژورنال‌ها از دوبی و ترکیه... می‌آیند.

گواهی با بیان اینکه آرایشگران با مدل‌های موی نامتعارف سرویس ارائه می‌دهند گفت: این نوع فعالیت‌ها با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارد ما خودمان صاحب سبک هستیم ایرانی هنرمند است و نباید مقلد باشد.

وی افزود: ما در سال 93 برای اولین بار جشنواره مدل موی ایرانی را برگزار کردیم و از اولین ژورنال مدل مو رونمایی شد که در آن 36 مدل مو معرفی شده است.

وی با اعلام این خبر که تا پایان سال (زمستان) دومین جشنواره برگزار و ژورنال دیگری را ارائه خواهد شد افزود: این جشنواره به صورت کشوری است اما از سال بعد آن را جهانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اتحادیه با مدل‌های نامتعارفی که درشان و شخصیت ایرانی نیست برخورد می‌کند که در وهله اول به آن‌ها اخطار می‌دهیم و در وهله دوم واحد صنفی را پلمپ خواهیم کرد.

وی افزود: ارائه مجوز برای فعالیت آرایشگران سالن‌های ممتاز از دیگر برنامه‌های مهم این اتحادیه است و هم اکنون نرخ اصلاح موی این آرایشگاه‌ها بدون شست‌وشو 30 هزار تومان تعیین شده است .

وی افزود: همچنین این تعرفه در آرایشگاه‌های درجه اول 15 هزار تومان، درجه دو  12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است و کلیه‌ خدمات دیگر نظیر شستشو با توافقات طرفین خواهد بود.

وی با بیان اینکه به کلیه آرایشگاه‌ها با کیفیت درجه می‌دهیم گفت: ملاک اصلی در دادن درجه تجهیز مکان آرایشگاه است نه مهارت افراد.

گواهی تصریح کرد: کلیه کارهای ما زیر نظر وزارت ارشاد، اماکن و اصناف تهران صورت می‌گیرد.

برداشتن ابرو زدن هرگونه خالکوبی و تاتو و سلاریوم ممنوع است

وی تصریح کرد: برداشتن ابرو زدن هرگونه خالکوبی و تاتو و سلاریوم در آرایشگاه‌ها ممنوع است که آرایشگران بدون جواز اکثرا دست به این تخلفات می‌زنند، زیرا زدن تاتو و خالکوبی از وزارت بهداشت مجوز می‌خواهد و سلاریوم دستگاهی خطرناک است که باید زیر نظر پزشک باشد (آرایشگر که پزشک نیست) همچنین نباید در واحدهای مسکونی ‌آرایشگاههای زنانه و مردانه بدون مجوز راه اندازی شود.

وی در خصوص تحصیلات آرایشگران نیز گفت: 60درصد دیپلم و تنها 10 درصد لیسانسه هستند. دیپلم فنی و حرفه‌ای را در صنف خودمان قبول ندارم شاید جزو جواز باشد اما 100 ساعت دوره برای هیات مدیره قابل قبول نیست و باید در کمیسیون فنی امتحان فنی دهند.

وی در خاتمه گفت: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت قانون حدود را برداشت که با این امر فاصله اصناف را کم کرد و در کنار هم مغازه‌ها از یک صنف قرار گرفتند که  این موضوع باعث می‌شود امنیت شغلی از بین برود که باعث فساد اخلاقی خواهد شد فروش مواد مخدر و مشروبات الکی به فروش می‌رسد؛ زن اصلاح می‌کنند.

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه ضمن اعلام شرط انجام سولاریوم در آرایشگاه‌ها،‌از پلمب آرایشگاه‌های مردانه‌ای که در واحد‌های مسکونی مستقر بودند و زنان را اصلاح می‌کردند،‌ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مصطفی گواهی امروز - چهارشنبه - در نشستی خبری گفت: آرایشگرانی که در واحد‌های مسکونی فعالیت می‌کنند کاملا غیرقانونی و بدون مجوز هستند ولی فعالیت آنها در اماکن اداری - تجاری مشکلی ندارد.

وی افزود: یکی از معضلات مهم این است که حدود صنفی برای تاسیس واحدهای صنفی در محله‌های مختلف برداشته شده و در هرمحله ای به تعداد مختلف می‌توان آرایشگاه تاسیس کرد.

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه ادامه داد: با توجه به این موضوع کسانی که به صورت ناشیانه وارد این صنف شده‌اند وغیرقانونی کار می‌کنند، برای درآمدزایی از مدل‌های موی غربی یا تخلفاتی مثل فروش مواد مخدر و مشروبات الکی برای درآمدزایی استفاده می‌کنند که مواردی را شاهد بودیم و بلافاصله با آن ها برخورد کردیم.

گواهی با بیان اینکه حدود 2000 واحد مجوز‌دار و 2400 واحد بدون مجوز در این صنف داریم، گفت: راه اندازی باشگاه از مهم ترین اقداماتی است که در سال جاری انجام خواهیم داد و در قبال آن کارت شناسایی به اعضا می‌دهیم.

تمام آرایشگران باید شناسنامه‌دار شوند

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه با بیان این‌که این صنف باید دانشگاهی شود و برای بالا‌بردن تخصص آن باید آموزش‌های لازم داده شود، گفت: تمام آرایشگران باید شناسنامه‌دار شوند و شناسنامه‌دار کردن از مهم‌ترین کارهای اتحادیه ‌در سال جاری است.

وی راه‌اندازی تعاونی مصرف را از دیگر اقدامات مهم صنف در سال جاری بر شمرد که از این تعاونی، تمامی خانواده‌های آرایشگران می توانند استفاده کنند.

گواهی با اشاره به تاسیس باشگاه رفاهی هنر دهم گفت: در سال گذشته آرایشگران مردانه و زنانه تحت عنوان هنر دهم اعلام شدند که در قالب آن همه آرایشگران بعد از شناسنامه‌دار شدن می توانند وارد این باشگاه رفاهی ‌شوند.

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین با بیان اینکه حدود 60 بازرس افتخاری در تهران داریم، از مدل‌های موی اروپایی و نامتعارف که با فرهنگ ایرانی سنخیت ندارد انتقاد و تصریح کرد: در سال جاری در رابطه با مدل موی مردانه دقت بیشتری خواهیم کرد؛ چون خودمان دارای سبک و هنر هستیم و نباید از غربی ها پیروی کنیم.

وی تاکید کرد: به آرایشگرانی که مدل‌های موی نامتعارف که در شأن و شخصیت ایرانیان نیست ارائه می دهند، در مرحله‌ اول اخطار می‌دهیم و در مرحله دوم واحد صنفی مربوطه را پملب خواهیم کرد.

گواهی در عین حال بیان کرد: در اسفند‌ماه سال گذشته اولین جشنواره مدل موی ایرانی را اجرا کردیم و در زمستان امسال نیز دومین جشنواره و ژورنال را در این بخش به صورت کشوری برگزار می‌کنیم.

شرط انجام سولاریوم در آرایشگاه‌ها

وی ارائه مجوز برای فعالیت آرایشگران سالن‌های ممتاز را از دیگر برنامه های مهم عنوان کرد و گفت: نرخ اصلاح موی این آرایشگاه‌ها بدون شست‌وشو 30 هزار تومان است که این تعرفه در آرایشگاه‌های درجه اول 15 هزار تومان، درجه دو مبلغ 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است و کلیه‌ خدمات دیگر با توافقات طرفین خواهد بود.

گواهی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: برای خالکوبی و تاتو باید از وزارت بهداشت مجوز گرفته شود و سولاریوم نیز باید زیر نظر پزشک انجام شود. به شرطی آرایشگاه‌ها می‌توانند این سرویس را ارائه دهند که اتاق مخصوص در آرایشگاه داشته باشند و مجوز مربوطه را نیز از وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی همچنین با بیان این‌که دیپلم فنی - حرفه‌ای آرایشگری را به هیچ وجه قبول ندارم، گفت: داشتن این دیپلم برای هیات مدیره قابل قبول نیست و کسانی که با این دیپلم وارد می‌شوند باید امتحان فنی دهند که اکثرا نیز رد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مصطفی گواهی رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران امروز، در نشست خبری با اشاره به اینکه در تهران 2 هزار و 100 واحد صنفی دارای جواز کسب هستند، گفت: نزدیک به 2 هزار و 400 واحد بدون پروانه کسب نیز مشغول به کار می‌باشند.

وی افزود: در پنج سال گذشته نزدیک به 5 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در تهران مشغول به فعالیت بودند که این رقم اکنون به 2 هزار و 400 واحد رسیده است.
گواهی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای بدون پروانه کسب تصور می‌کنند که دریافت جواز کار دشواری است در حالی که این طور نیست ما می‌توانیم حتی با واحدهایی که مغازه خود را تنها برای یک سال اجاره کرده جواز یک ساله بدهیم.
وی با شاره به برنامه‌های این اتحادیه در سال جدید گفت: یکی از اولویت‌های ما این است که این صنف دانشگاهی شود و همچنین تمام آرایشگران اعم از جوازدارها و کسانی که بدون جواز مشغول به فعالیت هستند باید شناسنامه‌دار شوند.
گواهی راه‌اندازی تعاونی مسکن برای خانواده آرایشگران و همچنین تأسیس باشگاه رفاهی هنر دهم و نیز الکترونیکی کردن ارائه کلیه خدمات به اعضا را از دیگر برنامه‌های این اتحادیه برشمرد.
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران با تأکید بر نظارت این اتحادیه و بازرسی از واحدهای صنفی گفت: بیش از 60 بازرس افتخاری در هفت منطقه تهران از واحدهای صنفی در کنار بازرسان اتحادیه به بازرسی می‌پردازند تا با واحدهای متخلف برخورد شود.
گواهی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته در بخش مد مو و لباس نتوانستیم کاری انجام دهیم، گفت: متأسفانه کشورهای دیگر مد و لباس خود را به ما ارائه داده‌اند و این امر موحجب شد تا مدل‌های نامتعارف و مدل‌هایی که با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارند در کشور رواج پیدا کنند.
گواهی افزود: ما خود صاحب سبک هستیم و در این راستا برای حمایت از هنر ایرانی در اسفند 93، جشنواره مدل موی ایرانی برگزار شد و ما اولین ژورنال مدل مو را ارائه کردیم و 36 مدل مو در این ژورنال ارائه شد.
وی ادامه داد: در زمستان 94 نیز دومین جشنواره مدل مو برگزار خواهد شد و دومین ژورنال به صورت کشوری ارائه می‌شود و امیدواریم در سال 95 نیز این ژورنال را در سطح جهانی ارائه کنیم.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه با تأکید بر برخورد با واحدهای صنفی که مدل موی نامتعارف را رواج می‌دهند گفت: در مرحله اول با آن واحد صنفی اخطار داده و تعهد می‌گیریم و در مرحله بعدی واحدی صنفی را پلمپ کرده و به اماکن معرفی خواهیم کرد.
گواهی گفت: اقدام جدیدی که در شرف انجام است و توانستیم رای کمیسیون وزارت بازرگانی را با همکاری اتاق اصناف ایران دریافت کنیم این است که در سالن‌های ممتاز نرخ جداگانه‌ای دریافت ‌شود.
وی با اشاره به نرخ اصلاح موی سر در آرایشگاه‌های مردانه در تهران گفت: در سالن‌های ممتاز برای اصلاح مو بدون شتشو 30 هزار تومان، در آرایشگاه‌های درجه یک 15 هزار تومان، در آرایشگاه‌های درجه دو 12 هزار تومان و در آرایشگاه‌های درجه سه این نرخ 10 هزار تومان می‌باشد.
به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه سایر خدمات مانند سشوار و ... و شستشو با توافق طرفین انجام می‌شود.
گواهی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینک انجام سولاریوم، برداشتن زیر ابرو، خالکوبی و تاتو در آرایشگاه‌ها مجاز نیست گفت: با واحدهای متخلف برخورد جدی می‌شود چرا که انجام اعمالی مانند خالکوبی و یا سولاریوم باید با مجوز از وزارت بهداشت انجام شود و زیر نظر پزشک باشد.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران افزود: به آرایشگاه‌هایی که در واحدهای مسکونی مشغول به کار هستند جواز کسب داده نمی‌شود و حتما باید ساختمان اداری یا تجاری باشد.
وی ادامه داد: اکثرا سولاریوم و تاتو و خالکوبی در واحدهای صنفی انجام می‌شود که در اتحادیه آموزش ندیده‌اند و اکثر این واحدها بدون جواز کسب می‌باشند.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران با تأکید بر اهمیت تجربه در این بخش گفت:‌ ما دیپلم فنی و حرفه‌ای را در صنف خودمان قبول نداریم و اعضای این اتحادیه برای دریافت جواز پس از اخذ دیپلم فنی و حرفه‌ای باید در کمیسیون فنی اتحادیه نیز امتحان بدهند تا بتوانند جواز را دریافت نمایند.
وی ادامه داد: در کار ما تجربه بسیار حائز اهمیت است و هر کس برای مهارت در این بخش باید حداقل دو سال در یک آرایشگاه کار کند.
گواهی همچنین با انتقاد از برداشتن حدود در اصناف گفت: ما اعتراض خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم چرا که برداشتن حدود در صنف ما موجب فساد اخلاقی و اجتماعی می‌شود چرا که به عنوان مثال یک جوان بی‌تجربه پس از بازگشایی یک آرایشگاه برای افزایش درآمد دست به کارهای نامتعارف خواهد زد و همین امر موجب نابسامانی در این صنف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصطفی گواهی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری که در محل آرایشگران مردانه برگزار شده که کارهای انجام شده در این اتحادیه و تغییراتی که قرار است، در صنف آرایشگران ایجاد شود، گفت: تا 4 یا 5 سال اخیر حدود 5 هزار واحد بدون پروانه کسب داشتیم که اکنون این تعداد به 2 هزار و 400 واحد رسیده است و در کنار آن 2 هزار و 100 واحد با جواز کسب به صورت قانونی مشغول  فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که برخی فکر می‌کند که برای دریافت جواز کسب باید وارد بروکراسی‌های اداری شوند، تصریح کرد: این در حالی است که ما تنها تایید مهارت آرایشگران و رعایت نکات بهداشتی را مد نظر داریم که در نهایت نفع آن به سلامت مردم برمی‌گردد، چرا که اکنون در برخی واحدهای مسکونی بدون مجوز که آرایشگاه‌های مردانه یا زنانه فعالیت می‌کنند، متاسفانه اخباری به گوش می‌رسد که کارهایی مانند سولاریوم و خالکوبی بدون مجوز و بدون آنکه تحت نظر پزشک باشد، برای افراد انجام می‌شود و یا در برخی موارد در آرایشگاه‌های مردانه زیرزمینی برخی اقدام به اصلاح موی بانوان می‌کنند که در صورت مشاهده و یا اطلاع با همکاری نیروی انتظامی این واحدها پلمپ شده و یا می‌شوند.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از شناسنامه‌دار کردن صنف آرایشگران خبر داد و گفت: بنا داریم تا تمام فعالان این حوزه حتی شاگردهای این صنف نیز دارای شناسنامه آرایشگری شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که نظارت شما بر عملکرد واحدهای آرایشگری چگونه خواهد بود و آیا منتظر شکایت مردم هستید تا با موارد برخورد کنید، گفت: بسته به نوع تخلف برخوردها متفاوت است و از اخطار کتبی گرفته تا باطل کردن پروانه کسب یا پلمب واحد برای متخلفان در نظر می‌گیریم.

گواهی به این نتیجه اشاره کرد که 60 بازرس افتخاری در تهران بزرگ با اتحادیه آرایشگران مردانه برای بازرسی در 7 منطقه تقسیم‌بندی شده اند که برای بازرسی بیشتر این عدد را به 110 مورد خواهیم رساند.

وی عدم طراحی مدل موی ایرانی را یکی از نقاط ضعف طی 36 سال اخیر برشمرد و گفت: زمستان سال گذشته نخستین ژورنال مدل موی مردانه ایرانی را با 36 مدل مو طراحی و منتشر کردیم و امسال نیز بنا داریم، تا در سطح کشور با تایید وزارت ارشاد دومین ژرونال را منتشر کنیم.

گواهی در بخش دیگر از سخنان خود از تفکیک فهرست قیمت آرایشگاه‌های ممتاز از آرایشگاه‌های درجه 3-1 خبر دارد، امسال برای نخستین بار آرایشگاه‌های ممتاز مردانه که امکانات رفاهی بیشرتی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند از نظر قیمت مجزا شده اند و این آرایشگاه‌ها باید سالن‌های بالای 40 متر مربع داشته و دستگاه‌های اتوکلاو استفاده کرده و سرویس بهداشتی و پذیرایی جزو خدمات آنها باشد که برای اصلاح مو 30 هزار تومان بدون شستشو می‌تواند دریافت کنند در حالی که نرخ آرایشگاه مردانه درجه یک برای اصلاح موی سر بدون شستشو 15 هزار تومان آرایشگاه درجه 2 ، 12 هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان برای سال 94 تعیین شده است.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین از وزارت صنعت معدن و تجارت برای برداشتن حدود صنفی انتقاد کرد و گفت: پیش از این براساس قانون حدود صنفی با یک فاصله معین به هر واحد صنفی مجوز داده می‌شد، یعنی 2 واحد آرایشگاه مردانه کنار هم امکان فعالیت نداشتند، اما امروز این قانون برداشته شده و هر کسی می‌تواند هر جایی که دلش می‌خواهند کسبی را راه بیندازد که این منجر به حقوق افراد با تجربه خواهد بود..

 


94/2/23::: 10:14 ع
نظرسنجی
  
  
با وجود آن که تتو و سایر اقدامات مربوط به زیبایی بدن مردان در ایران از نظر قانونی ممنوع است، ممنوعیت تازه‌ای نیز بر روی اصلاح مدل مو با استایل شیطان‌پرستی وضع شده است.


پس از آنکه رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران اعلام کرد "با واحدهای صنفی که اقدام به اصلاح مو در مدل‌های اصطلاحا شیطان‌پرستی می‌کنند، برخورد شده و جواز کسب‌شان باطل می‌شود" برخی رسانه های غربی به انعکاس این موضوع از زاویه نگاه خود پرداختند.

پایگاه های آمریکایی "دیلی کالر (Dailycaller)، یاهونیوز (Yahoonews)، ای بی سی (ABC)و ..."،  تلگراف (Telegraph) و بی بی سی (BBC) انگلیس، خبرگزاری فرانسه (AFP)، راشاتودی روسیه (RT) و ... با عناوین مختلفی این خبر را منعکس کرده اند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: با وجود آنکه تتو و سایر اقدامات مربوط به زیبایی بدن مردان در ایران از نظر قانونی ممنوع است، ممنوعیت تازه‌ای نیز  روی اصلاح مدل مو با استایل "شیطان‌پرستی" وضع شده است.

این نخستین بار نیست که رسانه های دولتی در غرب علیه اقدامات قانونی در کشورمان جنجال سازی می کنند.

گفتنی است لنز دوربین های رسانه های غربی برای بازتاب اخبار جامعه ایران بویژه جوان ترها تنها برای ثبت و ضبط ناهنجاری های اندک جوانان ایرانی زوم می کند تا در ذهن مخاطب غربی جمهوری اسلامی را زندانی برای آنها نشان دهند. در مقابل این دوربین ها همواره چشمی هایشان را برای دیدن پیشرفت ها، ابتکارات، پیروزی های آنها در میدان های مختلف خصوصا عرصه های علمی خاموش کرده اند.

البته تنها جایی که آنها احیانا یک جوان ایرانی موفق را نشان می دهند زمانی است که تباری ایرانی داشته و در دانشگاه های آنها تحصیل می کند. پیام این کار نیز اعتبار بخشیدن به آکادمی های علمی خود است.

 

برای مشاهده مدل های مو مردانه ایرانی اینجا کلیک کنید

 


94/2/17::: 2:9 ع
نظرسنجی
  
  
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه نرخ های اصلاح موی سر را اعلام و تاکید کرد: به شدت با واحدهای صنفی که اقدام به اصلاح مو در مدل‌های اصطلاحا شیطان‌پرستی می‌کنند جواز کسب‌شان باطل می‌شود و همچنین خالکولی، سولاریوم و برداشتن زیرابرو تخلف است.

 

 مصطفی گواهی اظهار کرد: اگر واحد صنفی قوانین نظام اسلامی را زیرپا گذاشته و در اصلاح موی سر از مدل های غربی پیروی کند و مدل‌هایی مثل شیطان پرستی یا مواردی از این قبیل را ارائه کند بعد از تعهد اولیه و در صورت تکرار، جواز کسب آن ها را باطل خواهیم کرد و به هیچ عنوان به آن‌ها اجازه فعالیت دوباره داده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه آرایشگران شخصیت بقیه آرایشگران را زیرسوال می‌برند لذا با آن ها برخورد قانونی محکمی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: البته واحدهای بدون مجوز معمولا اقدام به این قبیل فعالیت ها می‌کنند که شناسایی شده‌اند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

نرخ اصلاح داماد چقدر است؟

گواهی همچنین درباره نرخ اصلاح داماد گفت: هیچ تعرفه مشخصی برای این امر نداریم و کاملا توافقی است، چون فاکتورهای مختلفی در قیمت گذاری موثر است. مکان قرارگیری آرایشگاه، نوع موادی که مورد استفاده قرار می گیرد و گذاشتن موی مصنوعی در مواقع مورد نیاز از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری هستند.

سولاریوم و برداشتن زیرابرو تخلف است

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه همچنین سولاریوم یا برداشتن زیر ابرو را از دیگر تخلفاتی دانست که در صورت مشاهده، اقدام قانونی لازم صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت اصلاح موی سر درجه یک بدون شستشو 15 هزار تومان، درجه دو 12هزار تومان و درجه سه 10 هزار تومان است، گفت: البته اصلاح موی سر با شستشو و خدمات جانبی نرخ دیگری دارد و تعرفه آن‌ها متناسب با محل قرارگیری آرایشگاه، نوع مواد مورد استفاده و دیگر خدماتی که به مشتری ارائه می‌شود، متغیر است.


94/2/14::: 11:9 ص
نظرسنجی
  
  

برای مشاهده نمونه های مدل مو مردانه ایرانی کلیک نمایید.

 

ژورنال "هنر دهم"


94/2/4::: 2:56 ع
نظرسنجی
  
  
   1   2   3   4   5   >>   >